Grad

НАЈБУЧНИЈЕ У НЕМАЊИНОЈ УЛИЦИ И НА ОБАЛАМА МОРАВЕ

ОСВРТ НА БУКУ, КАО ДЕЛА СТРАТЕШКОГ ПЛАНА ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ

Бука је сваки нежељени звук. – Једна од мера којом је градско руководство желело да смањи буку и концентрацију саобраћаја у градском језгру, јесте и изнајмљивање бицикала

На овонедељној седници Скупштине града, као 25. тачка дневног реда, предвиђен је Стратешки план животне средине, који разматра програм на десетогодишњем нивоу, од 2018. до 2027. године. Један од важних делова јесте и осврт на буку, као параметер који се прати и кроз годишњи програм. Познато је да се сваке године усваја буџетски програм за заштиту животне средине, који мора да прихвати Градско веће, одобри надлежно министарство, а потом и потврди већина Скупштине града.

Радна група коју је именовао градоначелник Милун Тодоровић, 18. априла 2017. године, вредно је и предано радила. Поред осталих, у Радној групи су и представници Завода за јавно здравље, др Весна Манић, Далибор Калајџић и Јелена Видојевић. Било је речи о свим параметрима и показатељима који се прате на нивоу једне буџетске године. Ове године из буџета Града опредељено је 3.215.000 динара за мерење свих параметара, подсећа Мирјана Ђоковић, помоћник градоначелника за област екологије и заштите животне средине.

– Бука је сваки нежељени звук. Човек је од рођења изложен буци, почевши од оне која се сматра нормалном, као што су шум лишћа или тихи глас, па до превише гласне, као улични саобраћај или удар грома, што представља акустичне трауме, јер њихов интензитет прелази 80 децибела. У животној средини буку стварају сви извори, укључујући и оне који настају на радном месту, на пример у индустријским погонима. Под одређеним условима и релативно тихи звуци могу да представљају буку, тако да она, поред физичких, има и психолошке елементе – објашњава наша саговорница.

У последњих 100 година, већа изградња путева и индустријских постројења, као и већи број рекреативних и туристичких активности, неусклађених са просторним планом, повећали су ниво буке, што има негативан утицај, не само на човека, већ и на животиње и на биљке. Управо због тога је потребно све осцилације буке у урбаним подручјима држати под одређеном контролом, а на то нас обавезују и законске регулативе. На првом месту ову област регулише Закон о заштити буке у животној средини, а затим и уредбе о индикаторима буке, граничним вредностима, методама за оцењивање индикатора, узнемиравања и штетних ефеката буке, подсећа Мирјана Ђоковић.

– На подручју Града Чачка имамо 16 мерних места, а у складу са Одлуком о мерама за заштиту од буке, из 2004. године, дефинисали смо зоне са највише дозвољеним нивоима. Интензитет буке се мери у пет временских интервала, а на сваком мерном месту имамо по два дневна и ноћна и једно вечерње мерење. Најфреквентнија локација је у Немањиној улици. На основу резултата мерења буке, на свих 16 места у Чачку, у току 2015, 2016. и 2017. године констатовано је да нивои буке током дневног периода прелазе граничне вредности на појединим местима. Током ноћи бука је мањег интензитета, а највећа фреквенција је у приобаљу Мораве и на Градским базенима, због културно-забавних садржаја. Нивое буке за ноћ не прелазе граничне вредности на Градском шеталишту и појединим раскрсницама. Наравно, имамо и мерна места на којима се апсолутно никада не прелазе граничне вредности – објашњава Ђоковићка.

Према њеним речима, једна од мера којом је градско руководство желело да смањи буку и концентрацију саобраћаја у градском језгру, јесте и изнајмљивање бицикла, које је промовисано прошле седмице:

– Хтели смо да нађемо алтернативни начин превоза у градској средини, без обзира да ли је реч о одласку на посао, у куповину, или школу. Желимо да анимирамо наше суграђане да ову услугу користе што више, поготову када је реч о краћим релацијама. У земљама у окружењу, у градском језгру нема јаке концентрације саобраћаја, већ има бициклистичких стаза, јер је навика грађана да користе бицикле као превозно средство.

Локална самоуправа покушава, преко ЈКП “Паркинг сервис”, да увођењем рент-а-бике на пет локација у граду, утиче на свест наших суграђана, да у центар града уместо аутомобилом, долазе изнајмљеним бициклом и обаве свој посао.

– Уколико се ова мера покаже као економски исплатива услуга, намеравамо да наредне године поставимо још три станице и повећамо број бицикала. Цене изнајмљивања су промотивне, али верујем да са малим повећањем можемо пословати добро. Масовна употреба бицикала доприноси заштити животне средине, смањењу буке и саобраћајних гужви, а вожња бицикла, као вид рекреације, у великој мери утиче на елиминисање стреса и негативног расположења. Бицикл се наметнуо као најбоље решење за превоз централним градским подручјима, а посебно ме радује чињеница да је ова нова услуга, за само неколико дана, добро прихваћена од стране наших суграђана – истакла је Мирјана Ђоковић.

АПЕЛ ДА БРИНЕМО О ЖИВОТНОЈ СРЕДИНИ

– Чачак може да се похвали да је еколошки савестан град и да брине о животу и здрављу наших суграђана. Ове године смо, кроз јавне радове, започели велику активност – чишћење дивљих депонија на нашој територији. Уређивањем речица и потока у непосредном окружењу и већом бригом јавности о Лупњачи, Лозничкој и Атеничкој реци, које се уливају у Мораву, били бисмо још задовољнији. Морамо интензивно да подижемо свест грађана да не бацају смеће ван канти за отпатке и контејнера. Због загушења канала долазимо у ситуацију да једна већа киша изазове потопе одређених насеља у Чачку. Нема потребе да грађани буду љути на Градску управу, јер сматрам да одговорно радимо свој посао. Не можемо да утичемо на количину падавина у датом тренутку, али заједно можемо да очистимо проточне пропусте – нагласила је Мирјана Ђоковић.

Н. Р. 

Оставите одговор