Kultura

Сликару Милети Продановићу уручена „Политикина” награда

Додељене награде „Политике” и „Политикиног Забавника”

Сликару Милети Продановићу уручена „Политикина” награда за ликовну уметност, а дечјем писцу Јасминки Петровић награда „Политикиног Забавника”
Аутор: Мирјана Сретеновић
Извор: Политика

Сто четрнаести рођендан листа „Политика”, најстаријег дневног листа у нашој земљи, обележен је јучерашњом свечаношћу у Скупштини града, где је у присуству бројних личности из јавног живота „Политикина” награда за најбољу изложбу у 2017. години уручена сликару Милети Продановићу, док је награда „Политикиног Забавника” за литерарно дело намењено младима додељена Јасминки Петровић за књигу „Све је у реду”.

Продановићу је признање уручио Жарко Ракић, в. д. главног и одговорног уредника „Политике”, а одлуку жирија „Политикине” ликовне награде прочитао је Зоран Ерић, кустос Музеја савремене уметности, истакавши да самостална изложба „Генус – породичне приче”, осмишљена за Уметничку галерију „Надежда Петровић” у Чачку, сублимира све кључне одлике стваралаштва Милете Продановића.

– Познавалац историје, ерудита и надасве врстан приповедач, Продановић је у серији радова показао сву комплексност и слојевитост изузетно профилисаног и зрелог уметничког израза. Истражујући и од фрагмената реконструишући „мале” породичне наративе, уметник уз карактеристичну употребу метафора и индиректног говора уписује и преплиће историју својих предака с „великим” историјским догађајима, ратовима, сменама династија, епохалним и цивилизацијским раскршћима кроз које се његова породица кретала по средњоевропском географском простору. Сва њихова дела, херојства, погибије, сеобе, записи, кућни предмети, полазиште су за уметника, да у улози породичног хроничара преведе и преточи те приповести у разнородне уметничке исказе чија се историјска матрица јасно ишчитава и евокативно говори и о нашем данашњем друштву – рекао је Зоран Ерић.

– За тако конципирану изложбу саткану од породичних микронаратива, Продановић је употребио и адекватни медиј инсталација у којима комбинује фотографију, дигитални принт, аудио-запис и превасходно видео. Медијска, садржинска и значењска разноликост плод је постмодерне климе осамдесетих година, „времена распршености” и слободе, како га сам уметник описује, насталим након кризе модернистичких метанаратива. Коначно, изложба „Генус – породичне приче” доказује да је Продановић након готово четири деценије активног излагања кадар да поново покаже помак у свом раду и да развије нове тематске и проблемске оквире уметничког истраживања – истакао је Ерић, са којим су у жирију били и Радоња Лепосавић, историчар уметности, Мирослав Карић, историчар уметности и кустос галерије „Ремонт” у Београду, уметница Аница Вучетић и Марија Ђорђевић, уредник Културног додатка „Политике”.

Милета Продановић је рекао да је почетни мотив за изложбу био његов сусрет са писцем Милошем Црњанским, који се догодио баш у Галерији „Надежда Петровић” у Чачку. Додао је да је ову изложбу дуго одлагао, тражећи најпогоднији језик и медиј, и изразио захвалност свом ментору Чедомиру Васићу, који је написао текст за Продановићеву изложбу.

Награду „Политикиног Забавника” Јасминки Петровић уручили су Зефирино Граси, директор „Политике” АД, и Игор Семеничев, директор „Лукоил Србија”, у име дародавца. О награди је одлучивао жири у саставу: Владимир Костић, Душан Петричић, Зоран Симјановић, Петар Милатовић и Небојша Брадић.

Петар Милатовић прочитао је образложење жирија у којем стоји да се ауторка у књизи „Све је у реду” („Креативни центaр”), бави најдраматичнијим, најосетљивијим и најинтригантнијим развојним раздобљем – одрастањем, које добро познаје и осећа.

– У одрастању о којем Јасминка пише, деца више нису деца, а нису ни одрасли, у њему све ври од узнемирености, промена и могућности које расту. Адолесценти су суочени са телом које се брзо мења, растеже и расте у свим правцима, баш као и њихов ум – они више нису оно што су били. Уплашени, збуњени, под наизменичним олујним налетима очаја и раздраганости, уместо ослонца који траже, ударају у разорени вредносни систем, растурене породице, неме и незаинтересоване школе и целокупно друштво које је у дубокој кризи. Ауторка се храбро, човечно и мудро ослања на отпорност овог бурног развојног раздобља и тако успева да свет одрастања упише у друштво у којем живимо, стварајући дело које истовремено носи дневну, али трајну вредност – истакао је Петар Милатовић у име жирија.

Јасминка Петровић нагласила је да су млади веома важна, али и врло осетљива карика у друштву.

– Они стоје на ивици гнезда и спремају се да полете. Потребни су им љубав и подршка. Тај њихов први лет важнији је од наших планова, пораза, пословних и приватних успеха. У част тог првог лета ја им поручујем: Будите бунтовни и с разлогом и без разлога, када ћете, ако не сада! Читајте књиге, гледајте филмове, уживајте у уметности. Саслушајте родитеље и наставнике, али избор направите према свом унутрашњем гласу, јер само ви знате шта је за вас најбоље у датом тренутку. Трагајте за слободом увек и свуда! И још нешто врло важно. Волите. Много волите. Волите највише што умете и можете. Волите и мали цвет и цео свет. Волите и када вас воле, и када вас повреде, и када вас оставе, и када вас забораве, и када ви одете, ту иза ћошка или негде далеко, далеко. Волите и када сте будни и када спавате и када сањате. Волите увек и свуда… И будите то што јесте. Баш такви какви сте, најлепши сте и најбољи на свету. Ми смо ту негде иза вас, чувамо вам леђа, волимо вас и желимо срећан пут. И не заборавите, на крају све увек буде у реду – поручила је Јасминка Петровић.

Оставите одговор