Društvo

ШКОЛА НОВИНАРСТВА ЗА ДЕЦУ И МЛАДЕ

СТЕПЕНИК ДО КОМПЕТЕНЦИЈА ЗА САВРЕМЕНО ДРУШТВО

У Градској библиотеци “Владислав Петковић Дис” од недавно је започета реализација пројекта “Школа новинарства за децу и младе – степеник до компетенција за савремено друштво”. Циљна група пројекта, ауторки Наташе Турунташ и Марине Павловић, који реализује Удружење грађана Иницијатива за развој и сарадњу из Београда, су млади узраста од 11 до 18 година из основних и средњих школа Чачка. Циљ пројекта је допринос образовној делатности у локалној средини кроз школу новинарства и понуђене садржаје за сврсисходно коришћење слободног времена, односно да млади схвате значај личног активизма у планирању каријере и да развију компетенције за савремено друштво, а пре свега дигиталне, сарадничке, социјалне и грађанске, за иницијативност и предузетништво, и комуникацију на матерњем језику. Према речима ауторки, најважније је промовисање културних вредности и садржаја код младих:

– Проблеми младих из ове циљне групе су недостатак садржаја на нивоу локалне заједнице који омогућавају сврсисходно коришћење слободног времена у смислу образовања, стицања потребних вештина; недостатак базичних знања о људским правима, а посебно правима деце; немање увида у нова, савремена занимања која постоје у данашњем свету рада и могућностима која та занимања пружају; недостатак дигиталних компетенција, недостатак комуникацијских и сарадничких вештина, изложеност младих штетним медијским садржајима, као што су насиље, ријалити…

Амбиција иницијатора пројекта је да своју дугогодишњу успешну праксу у раду са младима и развијању њихових животних, кључних компетенција, рашире и понуде даровитим и ангажованим полазницима, с циљем давања доприноса решавању наведених проблема.

– Као психологу са дугогодишњим искуством у раду са децом и младима, највећи професионални изазов је да их, полазећи од њихових особина личности и способности, оснажим знањима и вештинама потребним за успешан, продуктиван и испуњен живот у савременом друштву. Деца и млади су природно осетљива и ризична група која лако може да уђе у проблем, а то се најефикасније превенира смисленим, планским и едукативним активностима. Мој рад усмерен је на формирање будуће личности која је самопоуздана, задовољна, уме да се ефикасно ухвати у коштац са животним изазовима, која уме себи да постави циљ у животу, како приватном, тако и професионалном. Зато сам са колегиницом Наташом покренула Иницијативцу за компетенције – ИН-ЦОМ – рекла је за наш лист психолог и коауторка пројекта Марина Павловић.

За Наташу Турунташ, професорку српског језика и коауторку пројекта, развијање кључних животних компетенција код деце и младих је базично када је образовање у питању, а култура изражавања примарни професионални изазов:

– Сматрам да се вештине потребне за савремени живот и рад стичу од најранијег узраста и да је неопходно у том смислу схватити концепт квалитетног подучавања. Размена искустава са колегама широм Србије кроз стручне скупове и програме, обуке чији сам аутор, и три републичке награде за продукт ученика са којима сам дуги низ година радила, уверили су ме да ће деца и млади увек имати жеље и воље да раде квалитетно, уколико се уваже њихове индивидуалне карактеристике и интересовања и ако су продукти њиховог рада видљиви.

Према њеним речима, новинарство је техника, јер задире у све делатности друштва, а суштина је да се путем школе новинарства развијају животне кључне компетенције.

– Групу чине и основци и средњошколци, са различитим интересовањима, склоностима, талентом и зато смо као технику избарали новинартсво, јер нема теме којом се новинарство не може бавити. На овај начин можемо да изађемо у сусрет свим њиховим интересовањима, а да кроз те дефинисане, прецизиране, практичне задатке они развијају своје компетенције. Полазници школе новинарства ће бити на терену, заказивати састанке, водити интервју, писати вести, извештаје, сазнаваће много и из области која их интересује, али и о професионалној оријентацији, јер ће разговарати са људима који су врло успешни у својој струци – објашњава Наташа Турунташ.

Пројекат се састоји из неколико фаза. Прва фаза је била селекција кандидата кроз три нивоа (мотивационо писмо за учешће у пројекту, процена водитељских вештина и интервју). Друга фаза је у току и она подразумева непосредан рад са полазницима, едукацију и теренски рад. Трећа фаза подразумева отварање сајта пројекта и објављивање електронских новина, четврта наградно едукативно путовање, а у петој, завршној фази, полазници ће промовисати активности и садржаје које су реализовали кроз школу новинарства, као и резултате пројекта.

Пројекат, чија ће реализација трајати шест месеци, подржавају Град Чачак, Градска библиотека “Владислав Петковић Дис”, Школска управа и Подружница Друштва за српски језик и књижевност Моравичког округа.

Једна од 20 полазника је и тринаестогодишња Нина Матовић, која се за школу новинарства пријавила, јер је то одавно желела:

– Родитељи су ми рекли да је то баш лепо. Свиђа ми се што нас има доста и што сви делимо разна искуства.

Јулијана Бојовић, ученица петог разреда, у нижим разредима је желела да уређује школски лист, али се за то није указала прилика:

– Али, пре месец дана ме је разредна питала да ли бих хтела да идем у школу новинарства. Одмах сам пристала зато што волим информатику и српски језик, па сам то двоје желела да спојим у једно, а новинарство ми се чинило као права ствар. Очекивала сам да ће школа бити концентрисана само на новинарство, али је проширена на све области друштва и многе ствари могу да се примене у животу уопште. Задовољна сам и са овим што сам до сада научила, а очекујем да ћу стећи више компетенција.

Теодора Богићевић, ученица шестог разреда, воли да стиче нова знања, али и да се дружи:

– Највише ми се свиђа да интервјуишем неке особе, да пишем вести, извештаје о пројектима које радимо. Раније сам учествовала у пројекту “Савез за школски спорт Србије” и интервјуисала сам спортисте Жељка Танасковића, Илију Ђоковића и Огњена Мицуловића.

Шеснаестогодишња Звездана Перовановић се за школу новинарства одлучила зато што сматра да је овај начин занимљивији од традиционалног учења градива, али и верује да ће успети да усаврши личне способности.

Н. Р.

 

ПРВИ ТЕРЕН 17. АПРИЛА

– Први терен за полазнике школе новинарства у оквиру пројекта “Школа новинарства за децу и младе”, у Градској библиотеци “Владислав Петковић Дис”, биће одржан 17. априла, када ћемо уприличити пријем, а истовремено и промовисати пројектне активности. У посету нам долази представник швајцарксе општине Золикон и извршни директор Удружења грађана Иницијатива за развој и сарадњу, који овај пројекат и реализује. Придружиће нам се и представници Града Чачка, који је подржао пројекат, препознавши његов значај за развој компетенције деце и младих – најавила је Наташа Турунташ.

 

Оставите одговор