Kultura

КРОЗ ЗЛАТНУ ЈЕСЕН ЖИВОТА…

ДОКУМЕНТАРНИ ФИЛМ “ГОСПОЂЕ У НАЈБОЉИМ ГОДИНАМА” И ПРЕДАВАЊЕ АНИТЕ ПАНИЋ У ДОМУ КУЛТУРЕ

Мира има 68 година, Лепосава 75, Лана 64, Теодора 83, Нада 65, Љиљана 70, Нада 61, Радојка 69… Осам дама у годинама за које се по стереотипима мисли да је “све прошло”, јунакиње су узбудљиве документарне филмске приче “Госпође у најбољим годинама” Аните Панић, који је приказан у уторак, 27. фебруара, у организацији Културно-образовног програма Дома културе. Гошће је представила уредница програма Верица Ковачевић. Након филма, ауторка је заједно са једном од осам актера филма, Љиљаном Младеновић, разговарала са публиком о животу жена које су након свих година у којима су биле супруге, мајке, професионалци у свом послу, баке, ушле у своју “златну јесен живота”, у године када апсолутно имају могућност да располажу својим временом и троше га онако како пожеле.

 

 

Управо то догодило се женама које је окупила аудиција организована поводом балетског пројекта “Госпође”, кореографа Александра Илића, који је био део међународног пројекта “One more show”. Комад је имао успешну премијеру на сцени Народног позоришта у Београду, а током припреме самог комада, Анита Панић је препознала идеју за документарни филм. Филмска екипа је током три године пратила осам дама старости од 61 до 83 године, које су напорно вежбале у балетској сали припремајући се за премијеру. Услов на аудицији је био да немају никакво балетско и глумачко предзнање, тако да је ново сценско искуство код њих изазвало различита узбуђења и рекације, али ниједна, ни у једном тренутку, није рекла да нешто не може, и током припреме комада, и на турнејама које су имале, приметила је ауторка филма Анита Панић. Филм прати делимично и њихове приватне приче, образовање, животно и породично искуство, интересовања, пензионерски живот, љубавне релације у том зрелом добу…

Неспорно је да свакога ко погледа овај филм задивљује њихова енергија, виталност, ентузијазам, креативност, воља за нове почетке у било чему. Оне трче, скијају, возе ролере, вежбају, иду на јогу и милонгу, вежбају таи чи, планинаре, пишу поезију, сликају, баве се фотографијом, глуме, и раде све оно за шта током свог професионалног живота и породичних обавеза нису имале времена.

 

-Такве активности у трећем добу у развијеним земљама се и те како подразумевају. Стереотипи и традиционализам, који још увек доминирају нашим просторима, спутавају наше жене у многим активностима, али оне показују виталност и јаку жељу да нешто мењају. Ове жене показују да воле живот, доказују да се може наставити занимљив, активан, креативан и радостан живот и у трћем добу. Оне се боре за свој простор, своје парче неба, коначно, пошто су се свима “одужиле”, имају времена да се посвете себи. Закључак ове приче би био да свако у животу треба да ради оно што жели, што му је воља и што може, не осврћући се на своје године и животно доба – рекла је Анира Панић.

Јунакиња филма присутна на пројекцији у Чачку Љиљана Младеновић, којој је породица, како каже, увек била на првом месту и изнад свега, њена деца су већ формирани, образовани људи који сада живе своје животе, по пензионисању је уписала курс керамике, бави се фотографијом, а ево сада и глумом. Најтежа им је свима била, сумира Љиљана, одговорност понашања пред камерама и на сцени. Трајна вредност ове документарне приче су и пријатељства која су се стицајем околности родила и негују. Њих осам је наставило своја дружења, заједно славе рођендане, путују, излазе на ручкове, посећују се приватно.

Анита Панић је новинар, дугогодишњи телевизијски аутор и документариста, сценариста, редитељ, драматург, аутор више од стотину документарних емисија и филмова на РТС, уредник чувених емисија из култре “Метрополис”, серијала “Скадарлија, дух боемије који ишчезава”, директор и извршни продуцент кратког играног филма “Spleen”, српско-енглеске копродукције, аутор неколико драма и филмских сценарија. Њен документарни филм “Госпође у најбољим годинама” ове године, поред турнеје по српским градовима, имаће и свој фестивалски живот у свету, најавила је ауторка.

Зорица Лешовић Станојевић

 

 

Оставите одговор