Društvo Kultura

“ЦРВЕНА НИТ” ПАРТИКУЛАРНОГ

32. МЕМОРИЈАЛ НАДЕЖДЕ ПЕТРОВИЋ, ОД 21. СЕПТЕМБРА, ДО 31. ОКТОБРА

Назив изложбе 32. Меморијала Надежде Петровић – “Меморијал Соња С.”, референца је на две жене, две уметнице и друштвене активисткиње, обе рођене у Чачку, глумицу Соњу Савић, чији легат баштини Уметничка галерија “Надежда Петровић и сликарку Надежду Петровић, чије име носи Галерија, али и средишњи културни догађај градаМеморијал Надежде Петровић. На 32. Меморијалу, који ће бити одржан од 21. септембра до 31. октобра, у ауторском концепту селекторке Зденке Бадовинац, једне од најцењенијих кустоскиња модерне и савремене уметности у овом делу Европе, представиће се 27 уметника/ца и уметничких група. Меморијал ће бити реализован у изложбеном простору Уметничке галеријеНадежда Петровић, Спомен збирци Богића Рисимовића Рисима, Галерији Народног музеја, Галерији Етнолошког музеја и на јавним просторима.

Мирослав Петковић, Бранко Ћаловић и Зденка Бадовинац

“НАДЕЖДА ОКУПЉА, НЕ САМО УМЕТНИКЕ, ВЕЋ И СВЕ ЉУБИТЕЉЕ ОВОГ ГРАДА И УМЕТНОСТИ У СРБИЈИ”

На конференцији за медије поводом најаве 32. Меморијала Надежде Петровић, која је одржана у среду, 15. маја, у Уметничкој галерији “Надежда Петровић”, помоћник градоначелника за друштвене делатности Мирослав Петковић је нагласио важност Меморијала, као манифестације од значаја за културу и уметност Града Чачка, чији је симбол и традиција, због чега је њена реализација континуирано подржавана.

– Ово је манифестација од изузетног значаја за Град Чачак, а ја сам посебно задовољан што сам више пута могао да се уверим да су сви уметници који су излагали у оквиру Меморијала наишли на право гостопримство, на професионализам  запослених у Галерији и, што је посебно важно, да су увек имали потпуну слободу уметничког израза на својим изложбама. Никада није било проблема, нити забрана и на то смо посебно поносни. Сматрам да је у културу Града Чачка у претходних неколико година заиста много уложено и то смо најбоље показали прошле године када смо били прва Национална престоница културе. Запослени у Галерији “Надежда Петровић”  су својим свакодневним односом према раду и оним што су приредили за наше суграђане, посебно кроз Меморијале Надежде Петровић, поставили установу на високо место, као једну од најзначајних установа културе у Републици Србији. Великој Надежди Чачак никада неће моћи да се одужи. Поред тога што имамо вртић који носи њено име, улицу, удружење пословних жена, ускоро ће на прелепом Градском шеталишту, чији су радови при крају, бити отворен и Трг Надежде Петровић. Надежда је увек била и биће неко ко окупља, не само уметнике, већ и све љубитеље овог града и уметности у Србији – нагласио је Мирослав Петковић.

“МЕМОРИЈАЛ – МЕСТО ЗА СЛОБОДНО ИЗРАЖАВАЊЕ И РАЗМЕНУ СТВАРАЛАЧКИХ ИДЕЈА И ИСКУСТАВА”

У уводној речи, директор Уметничке галерије “Надежда Петровић” Бранко Ћаловић осврнуо се на прошлост, на крај педестих и прву половину шездестих година прошлог века, период повољних политичких и економских прилика и тежњу ка постепеној децентрализацији културе, када у културном животу и уметности Србије долази до крупних помака.  

– У великим центрима тадашње државе, Београду, Загребу, Љубљани, културни живот добија на интензитету, а поред бројних програма установљавају се и ликовне манифестације и институције југословенског карактера. Једна од првих је било оснивање Меморијала Надежде Петровић, 1960., а годину касније и Уметничке галерије “Надежда Петровић”. У предговору каталога 11. Меморијала, Михаило Бошњаковић, тадашњи кустос Уметничке галерије, поред осталог, наводи: “Град Чачак исказује амбициозну намеру да, кроз меморијалне институције, у исто време афирмише савремено ликовно стваралаштво и чува успомену на стваралачку и херојску појаву своје суграђанке Надежде Петровић”. Меморијал је манифестација која је била својеврсни пресек догађаја на југословенском уметничком простору, а распадом државе, средином деведестих година, она прераста у ауторску, тематску и проблемску изложбу међународног карактера, али настављајући свој изворни задатак, да буде место за слободно изражавање и размену стваралачких идеја и искустава. На 16. Меморијалу, 1990. године, последњој изложби у претходном формату – избора према кључу селектора из свих република, селекторка Словеније је била и наша данашња гошћа и селекторка 32. Меморијала Надежде Петровић, дугогодишња директорка Модерне галерије у Љубљани и Музеја савремене уметности у Загребу, једна од најцењенијих кустоскиња модерне и савремене уметности у овом делу Европе, госпођа Зденка Бадовинац – подсетио је директор Бранко Ћаловић.

Селекторка Зденка Бадовинац

ИЗЛОЖБА О УЛОГАМА ЖЕНА, КАО МЕТАФОРА…

Представљајући тематски оквир концепта овогодишњег Меморијала Надежде Петровић, селекторка Зденка Бадовинац је објаснила да се назив 32. издања “Меморијал Соње С”. фокусира на две значајне жене рођене у Чачку, кључне уметнице у својој области у историји Југославије. Прва је Надежда Петровић, једна од најзначајнијих експресиониста, импресиониста и фовиста из региона, а друга је легендарна глумица Соња Савић. Селекторка је нагласила да су обе биле, не само изузетне уметнице, већ и друштвено активне жене и феминисткиње и појаснила: 

– Сам назив, који се односи на глумицу Соњу Савић, нема много везе са њом, као конкретном особом. Глумица је представљена именом, али је њено презиме написано скраћено. Дакле, њено име у називу изложбе служи само као метафора за улогу која дефинише оквир овог концепта.

Према њеним речима, “Меморијал Соње С.” се базира на идеји уметника, као некога ко оспорава опште прихваћена правила друштвених, родних, класних и геополитичких улога, чак и улога које превазилазе пуке људске односе и задиру у поље односа међу врстама.   

– Говоримо о улози, која није тема, пошто ти радови не причају улоге експлицитно, него је то нека метафора, црвена нит која се провлачи кроз све радове који ће бити представљени на изложби. Када причамо о улози, причамо о том партикуларном, а не о нечем универзалном, јер универзално не игра никакву улогу, него је нешто што је прихватљиво за све. Обично говоримо о улози жене у рату, здравству, а никад о мушкарцима у тим улогама – нагласила је Зденка Бадовинац.

Селекторка је подсетила и на ратне догађаје у Украјини и Гази, изразивши велику жељу да, поред свих уметника и уметница, у изложбу укључи и фотографије Надежде Петровић, која је била ратни фотограф и болничарка.  

– Треба искористити међународну улогу бијенала да се наново размишља о Надежди, њеној позицији у друштву. Говорим о женама, о женским уметницама и о повезивању уметности и активизма, рата и мира, свега што у неком моменту, кад се ради нека конкретна изложба, меморијал, можда, долази у први план. Сматрам да ће та тема улоге, која је метафора, мислим на Соњу Савић, добро одговорити на нове дилеме и питања одређених минорних позиција и улога које оне имају. Дакле, ово је изложба која говори о улози жена, али не само жена, није повезана само са тим бинарним, него су у питању и неке квир позиције, имаћемо уметнике који се баве полом. Ту су и друге позиције које се везују за наше разне идентитете, то је питање класе којој  припадамо, питање врсте, уводи се у изложбу и питање постхуман, јер данас не можемо више говорити о хуманистичком аспекту са позиције људи, већ у дискусију морамо укључити и друге врсте. Наравно, долазимо и до питања геополитике, нашег идентитета који је са њом повезан, о коме ће такође бити речи на изложби – најавила је селекторка Зденка Бадовинац.

Нела Радичевић

ИМПОЗАНТНА БИОГРАФИЈА СЕЛЕКТОРКЕ ЗДЕНКЕ БАДОВИНАЦ

– Зденка Бадовинац је кустоскиња и ауторка, а од 1993. до 2020. године била је и директорка Модерне галерије у Љубљани, која је од 2011. подељена на две целине на две локације, Музеј модерне уметности и Музеј савремене уметности Метелкова. Од 2022. до 2023. године била је директорка Музеја сувремене умјетности у Загребу. Тренутно ради као независни кустос, аутор и међународни консултант. Бадовинац се у свом раду бави историзацијом источноевропских уметничких вредности у савременој уметности у међународним оквирима и кроз институције. Једна је од чланица и оснивача L’Internationale, конфедерације седам модерних и савремених европских уметничких институција. Председница CIMAM-a, Међународног комитета за музеје и колекције модерне уметности, од 2010. до 2013. Добила је Награду “Игор Забел” за културу и теорију, 2020. године – навео је директор Уметничке галерије “Надежда Петровић” Бранко Ћаловић само део импозантне биографије селекторке 32. Меморијала Надежде Петровић.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.