Društvo

Значај интелектуалне својине у брендирању производа

Главна тема седнице Парламента привредника, која је одржана ове седмице у Институту за воћарство у Чачку, била је улога интелектуалне својине у брендирању пољопривредно-прехрамбених   производа. Седница је организована на позив Регионалне привредне коморе Моравичког и Рашког управног округа, у сарадњи са Заводом за интелектуалну својину Републике Србије, у циљу подизања конкурентности и боље тржишне позиционираности институција и привредних друштава кроз заштиту права интелектуалне својине.   

Седница Парламента привреде била је намењена институцијама и привредним друштвима која желе да афирмишу своје производе и услуге кроз заштиту права интелектуалне својине у циљу подизања конкурентности и боље тржишне позиционираности. Жиг, индустријски дизајн, ознака географског порекла су права интелектуалне својине која омогућују да се у прехрамбеној индустрији и пољопривреди заштите оне иновације које се пласирају на тржиште, било да је реч о иновираним производима новијег датума или традиционалним.  

– Производе на тржишту препознајемо ако имају одређени знак, логотип, назив, специфичну амбалажу. То је оно што потрошача везује за одређени производ и гарантује квалитет који је он навикао да добије иза тог бренда. Бренд је нешто што се гради, заправо жиг, индустријски дизајн и ознака географског порекла служе за израду бренда неког производа, односно, произвођача – објаснила је Данијела Златић Шутић, помоћник директора Завода за интелектуалну  својину. Златић Шутић наводи да су произвођачи углавном свесни колико је значајно да имају одговарајући жиг, али да, ипак, постоје и они мањи, који би требало да подигну свест о потреби да својим производима дају визуелни идентитет који ће благовремено и заштити.

Због значаја који заштита интелектуалне својине има за развој привреде, а самим тим и пољопривреде, Привредна комора Србије посвећује велики значај тој теми и жели да помогне и институцијама и произвођачима да унапреде своју конкурентност и препознатљивост на тржишту, истакао је Звонко Туфегџић, директор Регионалне привредне коморе Моравичког и Рашког управног округа.

– Осим што добијају већу вредност и бољу позицију на тржишту, обезбеђивањем жига и ознаке географског порекла ови производи се штите и од тога да их неко не копира, што је, такође, изузетно значајно. Раније је све ово било тешко изводљиво, али данас постоје јасне процедуре, тако да се до жига и заштите географског порекла много брже долази. Од драгоцене помоћи произвођачима на том путу су и овакви едукативни скупови – рекао је Туфегџић.

Звонко Туфегџић

Као примери добре праксе на скупу су представљени Јабланички и Пчињски управни округ који су у заштиту географског порекла кренули још 2010. године. Деведесетих година прошлог века, када су први пут кренули у ову процедуру, све је било много компликованије, наводи Горан Јовић, директор РПK Јабланичког и Пчињског управног округа:

– Тих година смо свуда наилазили на затворена врата, имали смо много проблема, јер, знате и сами, деведесетих година прошлог века су многе државе бивше Југославије преузеле наше брендове и онда смо решили да заштитимо оно што још увек можемо. Када нам се указала прилика, заштитили смо наш лесковачки ајвар на међународном нивоу, а након тога и лесковачку спржу. Лесковачку љутеницу смо заштитили прошле године, а успели смо да добијемо жиг и за лесковачки роштиљ, тако да је Лесковац град са највише брендова у Републици Србији. Искуство које смо стекли желимо да поделимо са осталим регионима у Србији.

Као домаћин скупа, директор чачанског Института за воћарство Дарко Јевремовић је истакао значај брендирања производа и поручио пољопривредницима да ће остварити бољу зараду уколико својим производима путем прераде обезбеде и додатну вредност.

– Заштита географског порекла је једна додатна вредност коју сваки пољопривредни производ може да има уколико испуњава услове. Само брендирање и географско порекло собом доносе већу вредност  и због тога саветујемо пољопривредне произвођаче да не продају своје производе као сировину, већ да их прерађују, Свако додатно улагање се исплати, јер повећава вредност производа – рекао је др Јевремовић.

Учесници скупа су истакли да је заштита права интелектуалне својине средство да се његови носиоци изборе против нелојалне конкуренције на тржишту која копира његове производе зато што су тражени и успешни.

В. С.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.