Ауто – пут „Милош Велики” представља најзначајнију саобраћајницу у Западној Србији која повезује Моравички и Златиборски округ. Радове на изградњи поддеонице ауто-пута „Милош Велики” од Прељине до Пожеге у дужини 19,5 километара изводи више стотина радника. Тренутно се изводе радови на деоници од Паковраћа до Пожеге. Ова деоница сматра се једном од најзахтевнијих, јер пролази кроз брдовит крај, планину Јелицу, а више од трећине овог дела ауто – пута је у тунелима и мостовима. Иако се вредно ради на овој деоници по свим временским условима, конфигурација терена диктирала је динамику радова.
– Генерално, радови на самој траси напредују задовољавајуће. Траса деонице ауто-пута „Милош Велики” од Прељине до Пожеге веома је захтевна, како због топографије и геолошких услова, тако и због потребе измештања постојеће техничке инфраструктуре. Топографски и геоморфолошки услови су условили потребу за пројектовањем и извођењем укупно три тунела, 35 мостова укупне дужине 5.196 метара, четири надвожњака укупне дужине 592 метара, као и изградњу 1.912.000 м3 насипа и три комплетне саобраћајне петље, које ће омоћити растерећење постојеће обилазнице око Чачка. Радови на пробијању тунела су уобичајени у тунелоградњи за актуелне геолошке услове – речено је из Јавног предузећа „Путеви Србије”.
Тунели „Лаз” и „Муњино Брдо” због саме специфичности терена представљају можда и највећи изазов, али и најзахтевније тачке на овој поддеоници.
– Само у првом делу деонице од постојеће наплатне рампе „Прељина“ до Паковраћа, који је дужине 14,3 километара, урађено је измештање електроенергетских, телекомуникационих, водоводних и гасних инсталација на укупно 73 места на којима постоје колизије са пројектованом трасом. Значајно је поменути и да тунели „Лаз” са дужином од 2,8 и „Муњино Брдо”, са дужином од 2,76 километара, представљају тренутно најдуже тунеле у Србији. За потребе осигурања косина предусека, само на излазу из тунела „Лаз” потребно је извести 3.256 метара шипова пречника 900 милиметара и 896 метара шипова пречника 1.200 милиметара. Да би се оптимизовало време израде пројектне документације и скратили рокови изградње, траса је подељена на пет потеза односно, поддеоница, који се сукцесивно пројектују и изводе – истичу из „Путева Србије”.
Иако су тренутни временски услови неповољни за рад на отвореном, вредни радници ових дана раде искључиво у тунелима, јер им високи снежни покривач на територији лучанке општине само то дозвољава.
– Уговорна обавеза извођача радова је да буде упознат са „условима градилишта“, међу којима су и хидрогеолошки и климатски услови. У планирању своје динамике радова извођач на основу података о климатским и метеоролошким условима на локацији, сагледава њихов утицај на интензитет радова – казали су из овог Јавног предузећа.
Виолета Јовичић