ВАКЦИНАЦИЈА (фото: Ча глас)
Društvo Zdravstvo

Нисмо озбиљно схватили рат – лоша кампања за имунизацију

Нисмо озбиљно схватили рат – лоша кампања за имунизацију

ИЗВОР: РТС

Разговор Ане Манојловић са Владимиром Чехом и Александром Марковом

Кампање за вакцинацију у Србији нису професионалне, поруке које се шаљу становиштву су слабе и шаљу их људи који су изгубили кредибилит или га немају, каже за РТС маркетиншки стручњак Владимир Чех. Председник Форума београдских гимназија Александар Марков истиче да се закаснило са едукацијом просветних радника и ученика, као и да има етички проблем да позива ученике да се вакцинишу, ако зна да сваки други наставник у зборници није вакцинисан.

ВАКЦИНАЦИЈА (фото: Ча глас)
ВАКЦИНАЦИЈА (фото: Ча глас)

Владимир Чех, гостујући у Београдској хроници, каже да нема утисак да су се теоретичари завера о вакцинама, с обзиром на велики број људи који је сумњичав, „боље наоружали маркетиншким средствима“.

„Имам утисак да је последица та која нас је задесила, на првом месту због степена образовања, тј. необразовања наше популације. Битан проблем је и што су се у последњих двадесетак година накотили медији, а заједно са њима накотио се и коров, а у њему раде и мисле да све знају, они који не знају скоро па ништа. То је један од основних проблема“, каже Чех.

Додаје да је значајно присетити се да је пре 200 година Наполеон био први који је користио промоцију, истовремену кад и цензуру. „Данас цензуру, када су друштвене мреже у питању и када се раде акције, такве какве јесу, нажалост, не користимо ни мало“, истиче Чех.

„У Кризном штабу нема ниједног човека који има појма о комуникацији“

Владимир Чех са Института за историју оглашавања каже да за сваку кампању, укључујући и кампању о вакцинацији, постоји могућност и контракампање.

„Имамо проблем што се наше кампање и неговање озбиљних начина понашања када је ковид у питању не раде професионално. Подсетићу, да у Кризном штабу имамо довољан број људи, али ниједног човека који има појма о комуникацији са популацијом и то је један од разлога што су нам поруке слабе“, каже Чех.

Додаје да се поруке код нас појављују потписане са „Београд“, као да је корона проблем Београда, а не целе државе, те да смо са друге стране имали поруке које је потписало удружење лекара против ковида.

„Нисмо озбиљно схватили укупну ситуацију и рат у коме се налазимо“, указује Чехов.

Закаснило се са информацијама 

Александар Марков, председник Форума београдских гимназија каже за РТС да се Министарство просвете не сналази добро у ситуацији у којој се налазимо, с обзиром на то тек сада планира вебинаре и едукацију просветних радника о вакцинацији.

„Ако ћемо да похађамо вебинаре, да се едукујемо, мислим да смо мало закаснили. Све ово је могло раније да се уради и да се крене у циљану кампању, пре свега, ако говоримо о образовном систему, према наставницима и средњошколцима“, истиче Марков.

Каже да он, као наставник, има етички проблем да позива ученике да се вакцинишу, ако зна да сваки други наставник у зборници није вакцинисан.

„Ученик би имао пуно право да ме пита, ако бих пробао да му објасним корисност вакцине, да зашто то нисам објаснио колеги до сада“, наводи гост Београдске хронике.

Према његовим речима, не разликују се много одговори ученика зашто неће да се вакцинишу од другог дела популације, те да кажу да нису довољно поуздане, да им нису неопходне.

„Ту смо као држава и друштво погрешили од старта јер шаљемо амбивалентне поруке ученицима: прво је наратив доминирао да није претња младима, а сада имамо да је претња и да све више млади оболевају“, сматра Марков.

Председник Форума подсећа да министар просвете као мантру понавља реченицу да су школе резистентне на вирус.

„Када пошаљете такву поруку ученицима они се питају: зашто би носили маске. Држава допушта утакмице, концерте. Када све то сагледате, добијете младе који су сигурни да њима неће бити ништа“, објашњава Марков.

Важан кредибилитет особа које шаљу поруке

Говорећи о кампањи за вакцинацију у Србији, Владимир Чех каже да су поруке слали „селебрити особе, тренутно у моди, људи из уметности, јавног живота“, те да је најважније питање кредибилитета.

„Године 1995. је прављено једно од најинтересантнијих истраживања у вези са ТВ дневником: порасла му је гледаност, али је изгубио кредибилитет. Тај проблем имамо и ми данас. Информације нам шаљу људи који су изгубили или нису уопште имали кредибилитет да би им се веровало“, наглашава Чех.

Председник Форума каже са децом треба више да се разговара, те да је обиље информација на интернету, као и да теоретичари завера пласирају своје информације, а да се оне прихватају „здраво за готово“.

„Они који прихватају те информације, не иду обрнутом логиком. Доминантан наратив је да су фармацеутске компаније те које желе да зараде на вакцинама, а не постављају питање да ли ти који пласирају информације желе да зараде на кликовима, прегледима и коме је потребније да на тај начин зарађује“, додаје Александар Марков.

Владимир Чех закључује да када се добро пројектује кампања она не може да буде контрапродуктивна, те да све што може да уради треба претходно да буде истражена.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.