Kultura

SLIKARSKI SVET ENKAUSTIKE DR RADE ŽIVKOVIĆ

Između stomatološke ordinacije i malog slikarskog ateljea nalazi se umetnički svet naše sugrađanke dr Rade Živković (1955). Svoju profesionalnu alatku, pored stomatološke stolice, ona često i rado zameni peglom… Na prvi pogled ništa neobično, žena i pegla su često kao “jedno telo”, međutim…

RADA ZIVKOVIC ENKAUSTIKA 003 (Copy)

Pažnju na sebe skrenula je nedavno na 36. Smotri likovnih stvaralaca amatera Moravičkog okruga originalnim slikama rađenim drevnom tehnikom enkaustike.Slike se slikaju toplom peglom i voštanim bojama na podlozi od voska, unikatne su i neponovljive… Ovo je jedna od “savremenih” modifikacija enkaustike, slikarske tehnike koju su od starog Egipta preuzeli i Grci i Rimljani. Smatra se da je ova tehnika stara pet hiljada godina. Osim za umetničke slike, korišćena je i za impregniranje skulptura, zidova, brodova. U srednjem veku je gotovo zaboravljena, a danas se, uglavnom nagađa kako je tehnički izvođena. Stabilnost materijala i izražajnost kolorita danas je vraćaju u sferu interesovanja umetnika u svetu. Samo nekoliko ljudi u Srbiji se bavi enkaustikom.

Izlagala je dr Rada i prošle godine na istoj smotri, a član je i Udruženja likovnih umetnika “Estet”. Sve te formalnosti ne bi bile značajne da njeni umetnički porivi nisu proizveli neobično dobre rezultate – slike, pored kojih se dugo stoji, u koje se dugo gleda, jer je na njima najbajkovitiji pikturalni svet i realnog, i nadrealnog, i apstraktnog. Prepliće se sve to na pejzažima, floralnim motivima, mrtvim prirodama, koje su zahvaljujući bojama i potezima, veoma žive. Imaju teksturu, reljef, i potpuno atomizirane površine sa bezbroj simbola. Pokazuje nam dr Rada u svom stanu-ateljeu kolekciju od oko 150 oslikanih formata A4, nastalih za samo godinu dana. Bogatstvo simbola, nijansi, poteza, koralni uragani i talasi, do atoma usitnjeni detalji na pejzažima, drveću, cveću, obalama, uskovitlano nebo, rebrasto kamenje, suvo drvo, korenje, lepeze školjki, podzemni i nadzemni svet, ali svuda i trag svetlosti, obavezna žila života… Uglavnom ne zna šta će od početne ideje ostaviti topao trag pegle, priča Rada Živković, pa se i sama često iznenadi i obraduje… Naravno, nije to samo jednostavano otisak otopljene boje, tu je i veština oslikavanja detalja vrelim ivicama pegle.

Z. L. S.

Nastavak teksta pročitajte u sutrašnjem broju „Glasa“

Оставите одговор