Kultura Kultura

Večeras o jednom od najznačajnijih reditelja sa ovih prostora Vlatku Giliću govore Srdan Golubović i Srđan Vučinić

Filmski i video program Umetničke galerije ,,Nadežda Petrović”

Filmski i video program Umetničke galerije ,,Nadežda Petrović” ekskluzivno predstavlja mini retrospektivu jednog od najznačajnijih reditelja sa ovih prostora Vlatka Gilića. Program su pripremili i o filmovima legendarnog reditelja govoriće gosti Srdan Golubović, reditelj i Srđan Vučinić, filmski kritičar. Program će biti održanu petak, 17. decembra u 20 časova u Umetničkoj galeriji ,,Nadežda Petrović” u Čačku.

Biće prikazani filmovi:

1. In continuo, 1971.
2. Ljubav, 1972.
3. Dan više, 1972.
4. Moć, 1973.

Retrospektiva Vlatka Gilića realizuje se u saradnji sa Crnogorskom kinotekom koja je obnovila i remasterizovala sve njegove kratke filmove, a na programu su ostvarenja ,,In Continuo” (1971), ,,Dan više“ (1972), ,,Moć“ (1973) i ,,Ljubav“ (1973). O stvaralaštvu autora kome je Tarkovski dao svoj scenario da snimi film koji, nažalost, Gilić nikad nije uspeo da realizuje, govoriće reditelj Srdan Golubović i filmski kritičar i teoretičar Srđan Vučinić.

„Nijedan reditelj jugoslovenske i srpske kinematografije nije uspeo da izgradi tako moćan i veličanstven vizuelni izraz i poetiku, satkanu samo od slika, osećaja i znakova. Gilić nije bio reditelj svog vremena, već ispred svog vremena. Zbog toga ga verovatno i nisu dovoljno razumeli. Njegovi filmovi su vanvremenski i vanprostorni, možda dolaze iz vremena u kome su nastali, a najverovatnije iz budućnosti“. (Srdan Golubović)

GILIĆ
Rođen je 1. oktobra 1935. u Podgorici. Njegov opus od dvanaest kratkih igranih i dokumentarnih filmova, nastalih u drugoj polovini šezdesetih i prvoj polovini sedamdesetih godina, smatra se jednim od najviših kreativnih dometa domaće kinematografije u domenu kratke umetničke forme.
Diplomirao je na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu. Filmom počinje da se bavi najpre kao scenograf, radeći scenografiju za filmove ,,Provereno min njet” (1965), ,,Tople godine” (1966), ,,Vuk sa Prokletija” (1967). U korežiji sa Predragom Golubovićem 1966. godine snima kratki igrani film ,,Mala svetlost”, a narednih godina samostalno ,,Povratak na rodno drvo”, zatim ,,Homo Sapiens” i ,,Homo homini”, razvijajući mit o Sizifu; sedamdesetih ,,Zategni dele”, ,,In continuo”, ,,Dan više”, ,,Juda”, ,,Ljubav”… U anketi Instituta za film u Beogradu ,,Ljubav” je proglašen za najbolje ostvarenje u istoriji jugoslovenske kinematografije u kratkometražnoj produkciji i nominovan je među pet najboljih u takmičenju za „Zlatni globus” (Golden Globe Award). Godine 1975. snima igrani film „Kičma”, koji su američki producenti uvrstili među deset najboljih filmskih ostvarenja u svetu i predložili za nagradu ,,Oskar” u kategorijama za režiju, kameru i muziku.
Do 1990. godine Gilić aplicira na različitim konkursima, ali ne dobija materijalna sredstva za realizaciju svojih scenarija. Poslednji, igrani film ,,Dani od snova” snimio je 1980. godine, kada se, zbog nemilosti tadašnje vlasti i neblagonaklone klime u domaćem kinematografskom okruženju, povukao i posvetio pedagoškoj karijeri kao profesor režije na novosadskoj Akademiji umetnosti, kao i na Fakultetu likovnih umetnosti na Cetinju. Odbijanje da primi nagrade i javna priznanja i da se pojavljuje u medijima, u okruženju u kojem, i pored međunarodnih priznanja, nije bio u mogućnosti da nastavi rad, svedoči o njegovom otporu protiv onih struja u domaćoj kinematografiji (ili u direktnoj vezi sa njom) koje guše pravo i slobodu autentičnog umetničkog izraza.
Tri Gilićeva filma uvrštena su u kolekciju Galerije modernih umetnosti u Njujorku u depou koji odoleva eventualnoj nuklearnoj katastrofi, kao deo duhovne ostavštine čovečanstva za budućnost.

Gost: SRDAN GOLUBOVIĆ, rođen je 1972 u Beogradu. Diplomirao na FDU 1995. godine sa omnibus filmom ,,Paket aranžman’’ koji je režirao sa svojim kolegama Ivanom Stefanovićem i Dejanom Zečevićem. Njegov prvi igrani film ,,Apsolutnih 100” učestvovao je u glavnim programima preko trideset međunarodnih filmskih festivala, uključujući Kotbus, Roterdam, Solun, Toronto i San Sebastijan, osvojivši 10 međunarodnih i 19 domaćih nagrada. Njegov drugi igrani film ,,Klopka” imao je svetsku premijeru na ,,Berlinalu” 2007. godine. Film je osvojio ukupno 21 međunarodnu nagradu i ušao je u uži izbor za Oskara u kategoriji najbolji film na stranom jeziku.
Uz tim mladih filmskih umetnika, Golubović je glavni nosilac produkcijske kuće ,,Baš Čelik”, koja pravi muzičke spotove za niz afirmisanih domaćih muzičkih umetnika, kao i reklame i marketinške kampanje.
Na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu predaje na katedri za filmsku i TV režiju kao redovni profesor.
Njegov film Krugovi iz 2013. bio je za srpski kandidat za najbolji film na stranom jeziku na 86. dodeli Oskara. Najnoviji film ,,Otac” premijerno je prikazan na ,,Berlinalu” 2020. godine i pored dve nagrade na ovom festivalu, osvojio je i mnogobrojne nagrade na drugim festivalima širom sveta i u regionu.

Gost: SRĐAN VUČINIĆ, esejista i dramski pisac. Objavio je veliki broj tekstova o filmu i književnosti, kao i knjige eseja ,,Kraljevstva i izgnanstva” (2002), ,,Rađanje kentaura” (2009), ,,Crno u koloru: crni humor u srpskom filmu” (koautor sa Vladanom Matijevićem, 2010) i ,,Portreti: 24 sličice u sekundi“ (eseji o jugoslovenskom filmu, 2018). Objavio je i dve knjige priča i dramskih tekstova. 
Dobitnik je stipendije ,,Borislav Pekić” (2009, za sinopsis drame Nezajaz), kao i nagrade ,,Nebojša Popović“ (2020, za promovisanje filmske umetnosti i kulture). 
Od 2012. godine je umetnički direkor Festivala autorskog filma.

Nakon projekcije, uslediće razgovor sa gostima.
Program je podržan od strane Ministarstva za kulturu i informisanje Republike Srbije, a ulaz je slobodan, uz poštovanje svih aktuelnih protivepidemioloških mera.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.