Kultura

DVE SEZONE ZA “PAPAGAJA” DANILA KIŠA

STUDENTI GLUME DRAMSKE GRUPE “ŽAOKA” IZ BEOGRADA POSTAVILI NEKADA ZABRANJENI KOMAD

Piše: Zorica Lešović Stanojević

 

Književni program Doma kulture spojio je književnost i scensku umetnost otvarajući vrata mladim glumcima Dramske grupe “Žaoka” iz Beograda, koji su pod okvirnim pitanjem “Koliko znamo delo Danila Kiša” nedavno u Klubu Doma kulture izveli njegovu psihološku dramu “Papagaj”.  Predstava je svojevremeno izvedena samo jednom kao televizijski komad u kome su igrali Ksenija Jovanović, Branko Pleša i Rade Šerbedžija, a potom zabranjena zbog aluzije o podudaranju biografija jednog od fantomskih junaka komada Jože, sa životnom pričom Josipa Broza.

Na scenu su je ponovo postavili mladi studenti glume kao potpuno nezavisan projekat: Marko Todorović i Ognjen Drenjanin, studenti četvrte godine Akademije lepih umetnosti multimedija u klasi profesorke Vide Ognjenović i asistenta Ivana Bosiljčića, i Tijana Upčev, studentkinja četvrte godine iste Akademije u klasi Mirjane Karanović. Njih troje su kompletni autori komada, od produkcije, do režije.

 

Ovi talentovani mladi ljudi su tragajući za tekstom koji nije uopšte izvođen, ili nije često izvođen, došli do Kišovog komada “Papagaj”, a supruga pokojnog pisca Mirjana Jočinović im je ustupila autorska prava za njeno izvođenje bez naknade u trajanju od dve godine. Pošto predstavu već igraju godinu dana, moći će da je izvode do septembra naredne godine.

– Od supruge pokojnog pisca saznali smo da čak ni njih dvoje dramu nisu pogledali, jer su u to vreme bili u Parizu, ali ova TV drama ima dve dimenzije. Jedna se odnosi na autistične ljude i njihovo snalaženje u društvu, a druga je, možda, taj genijalan način pisnja Danila Kiša, koji je u sve to spakovao priču o Josipu Brozu. Aluzije koje na to navode bile bi da je glavni lik ove drame lopov, da je dospeo u pogrešnu porodicu, pa ga majka nije prepoznala, poreklo itd. – kaže mladi Todorović.

Ognjen Drenjanin, ubedljivo i komično igra tog šizofreničnog mladića lopova, koji upada Smerdelovima u stan, međutim, problemi nastaju kada se supružnici vrate i tu ga zatiču. Imaginarni papagaj Bobi je sagovornik njegove dvostruke ličnosti, s njim je u javnom i tajnom dijalogu, svađi ili dogovoru, a komičnu crtu ovom liku daje upravo činjenica da razgovara sam sa sobom.

 

-U likovima Smerdelovih se javljaju dva karaktera, jedan bi prihvatio čoveka takvog kakav je, a drugi bi ga samleo, samo zato što je drugačiji. Ovaj komad u jednoj ravni upravo i govori o tome koliko su ljudi spremni da prihvate nekoga ko je drugačiji i da li je to moguće u ovakvom društvu. Ovaj komad ima i primese komedije, ali ono što ostavlja najjači utisak je zapravo ono što je ispod toga. Aktuelnost mu daje svakako to što mi i  danas veoma često na ulicama možemo videti ljude koji su drugačiji, i kojima se odmah lepi neka etiketa, umesto da im damo šansu. I danas kao i onda, aktuelno je pitanje da li ih treba pustiti u društvo, dakle neizgrađen odnos prema različitostima – rekao je razbarušeni Deljanin.

Tijana Upčev, jedini ženski lik u komadu zatiče provalnika u stanu i kroz priču shvata da on ima svoju tajnu. Ona je žena koja ima i razumevanja i saosećanja, jer je i sama, na neki način, žrtva nasilja u porodici. Ona potpuno razume njegov strah od okoline…

(Ceo u tekst i reakcije glumice Mirjane Karanović na predstavu – u današnjem “Glasu”)

 

 

Оставите одговор