Društvo Privreda

ЕЛЕКТРОНСКО ФАКТУРИСАЊЕ У ПРАКСИ

ВЕЛИКИ БРОЈ НЕДОУМИЦА И ПРОБЛЕМА

У оквиру активности за унапређење пословања привредних субјеката, Привредна комора Моравичког и Рашког управног округа ОЈ Чачак, у сарадњи са привредним друштвом “Ивица” и Агенцијом за рачунарско програмирање Ивица Миловановић ПР, која је аутор апликације е-Фактуриста, организовала је недавно стручно предавање на тему “Електронско фактурисање у пракси”, у сали Стартап центра НТП Чачак. Према речима организатора, и поред фазне примене и прилагођавања, остао је велики број недоумица и проблема у пракси, као и немали број привредника који се још увек није определио за апликацију коју ће користити при фактурисању.

Горана Танасковић и Љиљана Миловановић

Примена Закона о електронском фактурисању у 2022. години ступила је на снагу у различитим фазама. Циљ фазне имплементације је да се целокупна привреда припреми за нови начин фактурисања, али и да се уоче недостаци и дилеме у вези са имплементацијом овог технолошког решења. Сва привредна друштва су у обавези да примењују систем електронског фактурисања почев од 1. јануара 2023. године. 

– На основу иницијативе привредника, Привредна комора Србије је покушала да одложи примену овог закона, јер смо сматрали да још увек није довршен и доречен. Али, закон је ступио на снагу 1. јануара 2023. године. У сарадњи са привредницима Привредна комора ће се и даље залагати за фазну примена овог закона, односно, за период прилагођавања. Привредници кажу да још увек постоје одређени проблеми, који се морају превазићи, како би се на најбољи начин применио Закон о електронском фактурисању. Такође, сматрају да је закон углавном добар, јер ће побољшати систем фактурисања, олакшати и скратити време фактурисања, али и смањити трошкове. Међутим, када смо кренули у фазну примену овог закона суочили смо се са великим проблемима. Управо због тога су неопходне одређене апликације које подржавају овај систем електронског фактурисања, односно, да би привредницима олакшали пословање – рекла је Горана Танасковић, руководилац РПК Моравичког и Рашког управног округа ОЈ Чачак.

Циљ овог предавања био је да се после првих фаза примене скрене пажња свим учесницима на уочене проблеме, дају предлози за њихово решење и отвори интерактиван дијалог између стручних предавача и посетилаца и на тај начин детаљније објасни функционисање новог модела електронског фактурисања. Предавач Љиљана Миловановић, власник предузећа “Ивица”, које се бави пружањем рачуноводствених услуга, финансијским и пореским консалтингом и саветник за апликацију е-Фактуриста, кроз сталну комуникацију са привредницима, закључила је да привреда апсолутно није спремна за пуну примену Закона о електронском фактурисању.

– Поред осталог, технички треба омогућити издаваоцима електронских фактура да виде да ли је њихова фактура послата. Ово је заиста велики проблем, јер ако је министарство дало упутства и тумачења како поступити и када се фактура сматра послатом, наравно, да се очекује да ће доћи до прекида рада у СЕФ-у (систем електронског фактурисања). Не смем ни да замислим шта ће се дешавати и како ће се одразити на привредне субјекте уколико заиста буде долазило до прекида рада СЕФ-а… Како можемо да кажемо да је привреда спремна за пуну примену е-Фактура када су Измене и допуне Закона о електронском фактурисању и Измене и допуне Закона о пдв-у донете у децембру. Министарство финансија је 30. децембра објавило измене пореских категорија и тумачење како се примењују пореске категорије… Зашто Законом о електронском фактурисању није дефинисано да сви привредни субјекти, и мали привредни субјекти који нису у систему пдв-а, буду регистровани на СЕФ-у, односно, да буду обавезни корисници СЕФ-а. Шта је циљ е-Фактура? Шта то значи? Да ми регистровани на СЕФ-у, који смо у систему пдв-а имамо више обавеза, да шаљемо електронске фактуре субјектима регистрованим на СЕФ-у, да и даље у папирној форми шаљемо фактуру малим привредним субјектима, односно, онима који нису регистровани на СЕФ-у… Битна је још једна веома озбиљна обавеза, а то је појединачна евиденција пдв-а на СЕФ-у – навела је, између осталог, Љиљана Миловановић.

Према њеним речима, много је накнадних тумачења овог закона. Поред осталог, како је нагласила, постоји и велика несигурност и збуњеност обвезника, због неусклађености Закона о електронском фактурисању, Закона о пдв-у и Закона о фискализацији, те не знају како адекватно да поступе.

– Надам се да ће министарство препознати захтеве, како удружења информатичара, тако и привредника и коморе, да одложи пуну примену закона барем још шест месеци, док се не види како ће овај систем функционисати у пракси, с обзиром на то да поједине одредбе нису применљиве на основу Закона о електронском фактурисању. И поред фазне примене и прилагођавања, остао је велики број недоумица и проблема у пракси, као и немали број привредника који се још увек није определио за апликацију коју ће користити при фактурисању – закључила је Миловановић.

Н. Р.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.