Aktuelno Obrazovanje

TRI NOVA PREDMETA ZA BUDUĆE PETAKE

Budući petaci biće prva generacija osnovaca koja će u septembru u rasporedu imati tri nova predmeta, a to su informatika i računarstvo, tehnika i tehnologija i fizičko i zdravstveno vaspitanje. Na zahtev Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, za nepuna četiri meseca, uradio je savremen plan nastave za drugi ciklus osnovnog obrazovanja. Prema rečima nadležnih, nastavni program za peti razred bi mogao da se primeni od septembra, a kako je planirano, programi za šesti, sedmi i osmi razred bi trebalo da se razvijaju i postepeno uvode iz godine u godinu.

Vesna Nedeljkovic– Budući petaci će od septembra imati tri nova – stara predmeta. Predmet tehničko i informatika postaće tehnika i tehnologija. Iz bivšeg tehničkog i informatike izbrisan je informatički deo, jer informatika i računarstvo postaju zaseban predmet. Predmet je dopunjen sadržajima kojima se podstiče razvoj preduzetništva, kao međupredmetne kompetencije, čime je osavremenjena nastava tehnike i tehnologije. Preduzetništvo je sastavni deo predmeta tehnika i tehnologija, koji je dobar za sticanje preduzetničkih znanja i veština. Drugi predmet informatika i računarstvo je već postojao kao izborni, a sada će postati obavezni predmet u okviru rasporeda – objašnjava Vesna Nedeljković, v. d. pomoćnica ministra za osnovno i predškolsko obrazovanje i vaspitanje.

Fizičko vaspitanje prerašće u fizičko i zdravstveno vaspitanje. To i nije novina za starije koji se sećaju da je ovaj predmet nekada postojao u našem školstvu, kaže Nedeljkovićka i dodaje:

– Lekari će prisustvovati časovima da bi edukovali decu, a profesori fizičkog su na fakultetu imali predmete koji su značajni za zdravstveno vaspitanje, tako da očekujemo da se predmet sardžajno obogati i koncepcijski potpuno promeni.

Prema njenim rečima, iz rasporeda se briše lista izbornih predmeta, ali oni nastavljaju da “žive” kao slobodne aktivnosti. Preporuka nadležnih je da ih u svakoj školi bude što više, da se za njih deca opredeljuju zato što žele, a ne zato što moraju.

Nedeljkovićka podseća da je dugoročnim planom predviđeno da deca budu što više rasterećena i da uče bez stresa, jer je to jedini put ka pravom, primenljivom i funkcionalnom znanju:

– Ne mora dete da uči Kosovsku bitku samo iz istorije, ta nastavna jedinica se može obraditi kroz šest, sedam predmeta. Za prvi ciklus je predviđeno rasterećenje u svim predmetima, sadržaji iz nekih predmeta iz petog razreda pomereni su u šesti, a iz šestog u sedmi. Kada se pažljivo pogleda novi plan i program, vidi se da će deca biti rasterćena i da će učiti na drugačiji način.

Kada je reč o uniformama, Nedeljkovićka naglašava da suština nije u tome da decu uniformišemo, već da đake motivešemo na lepo ponašanje i stvorimo osećaj pripadnosti prema školi:

– Uniforma može biti i jedna lepa majica u boji, koja ima amblem škole, a on treba da ukazuje na odgovornost, odnosno kako se treba ponašati u školskom dvorištu i na ulici. Apsolutno je nevažno kakve će biti uniforme, već je bitno da učenici jedne škole budu prepoznatljivi.

Prema njenim rečima, učenici bi već od septembra trebalo da nose uniforme, ali to zavisi od škole, saveta roditelja i finansijskih mogućnosti. Za sada ovaj predlog ima veliku podršku roditelja, jer ankete pokazuju da je više onih roditelja koji su za nošenje uniforme, nego onih koji su protiv.

N. R.

 

 

Ostavite odgovor