Kultura

МУЗЕЈИ И МАКЕТАРСКИ КЛУБОВИ ЧАЧКА И КРАЉЕВА ОБЕЛЕЖИЛИ СТOГОДИШЊИЦУ ПРОБОЈА СОЛУНСКОГ ФРОНТА И ЗАВРШЕТКА ПРВОГ СВЕТСКОГ РАТА

ПОЧЕЦИ СРПСКОГ ВАЗДУХОПЛОВСТВА

Стогодишњица пробоја Солунског фронта и завршетка Првог светског рата обележени су изложбом макета Ратног војног ваздухопловства, која је отворена у Галерији Народног музеја, у четвртак, 4. октобра. Изложбу су заједно организовали чачански Музеј, Народни музеј у Краљеву и Макетарски клуб „Чачак“ и Макетарски клуб „Спинер“ из Краљева.

Изложене су макете ваздухоплова који су обележили ондашње време. Пре 100 година, већ крајем 1917,  формирана је прва Српска ловачка ескадрила, а потом и остале. Краљевина Србија је у време пробоја Солунског фронта располагала са 129 авиона. Иначе, први лет авионом у Србији обављен је 17. децембра 1903. године. Већ у Балканским ратовима Србија је користила ваздухопловство за извиђање непријатељских положаја и том приликом је, испавши из авиона, погинуо пилот наредник Михаило Петровић. Почетак Првог светског рата Србија је дочекала са доста исторшеним ваздухопловним материјалом, али је ипак успешно дејствовала, нарочито са доласком комплетне француске ескадриле 1915. године.  Повлачењем преко Албаније исторшен је скоро сав материјал али је доста обученог особља успело да се пребаци на Крф, а касније, по оснивању Солунског фронта да се прикупи и почне реорганизацију. О макетарству као хобију и љубави према летилицалам говорио је Чачанин Милан Косић.  У својој монографији „Краљевски авиони“, посвећеној Фабрици авиона у Краљеву, која је постојала од 1926. до 1942. године, Мирослав Филиповић је записао:

-Наши људи воле да у свему буду први и велики, а ако баш не могу да буду први, онда су одмах ту. Тако је то било одувек, а нарочито је то тако кад су у питању велика достигнућа човека, која наши људи радо прихватају и брзо им се прилагођавају. Српска врховна команда дуго је оклевала да уведе авионе у наоружање, али је најзад, на упорно инсистирање краља Петра Првог, клрајем фебруара 1912, расписан конкурс за три официра и три подофицира који би се упутили на школовање у француске пилотске школе.  Истовремено су нарyчени и авиони, и они су, после великих перипетија, стигли у Србију, крајем децембра 1912. године. Тиме сус е стекли услови да се ваздухопловство и службено призна као део оружаних снага, па је 24. децембра 1912. тадашњи министар војни, војвода Радомир Путник потписао решење којим је у Нишу установљена Ваздухопловна команда састављена ос Аеропланског одељења, Балонског одељења, Водоничне централе и Голубије поште. Овај догађај ушао је у историју као датум формирања војног ваздухопловства наше земље.“

 З. Л. С.    

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.