За протеклих осамнаест година од када Основна школа за образовање одраслих Чачак функционише самостално, диплому је стекло неколико стотина полазника. Годишње наставу у овој установи похађа тридесетак ђака различите старосне доби, не само Чачана. Заједничко им је да из неког разлога нису успели да заврше редовну основну школу. Мада многи од њих „стидљиво“ закораче поново у ђачке клупе, тај осећај се мења већ после првог сусрета са предавачима. Како би унапредили знања и омогућили полазницима брже и лакше учење, запослени реализују пројекат мобилности „Еразмус плус“, програм Европске уније који су прошли на обукама у Шпанији, Италији и Словенији.


Директорка Снежана Кујунџић подсећа да је Раднички универзитет „Коста Новаковић“, из кога је настала и данашња установа за основно образовање одраслих, основан пре тачно седамдесет година, пре свега са циљем да наставе школовање многи који то нису могли у тешким послератним временима. У Министарству просвете као посебно правно лице Основна школа за образовање одраслих верификована је 2008. године. Настава је намењена старијим од 15 година и одвија се у виду редовне, као и консултативне наставе за све оне који не могу да похађају редовну школу, а имају дужи прекид у школовању. Такође, у школи се организује и ванредно полагање.

Суштина рада је да ђаци не уче из уџбеника, тако да нема домаћих задатака, ни класичног распореда часова, који се, по жељи полазника, некада организују и суботом. Ради се по програму функционалног основног образовања одраслих, тако да је акценат да полазници стекну практична знања и вештине које им могу користити у животу и раду.

– Сви који стекну диплому у нашој установи могу да упишу касније и средњу школу. Углавном су то већ запослени и породични људи, који планирају стручно оспособљавање. Часове који трају 30 минута имају четири пута недељно. Програм је подељен у три циклуса. У првом циклусу, од првог до четвртог разреда у комбинованим одељењима, за годину дана стичу се основе функционалне писмености. У другом и трећем стичу основе општег образовања и стручне компетенције. Други циклус је пети и шести разред. У другом делу трећег циклуса када завршавају седми и осми разред, у сарадњи са Националном службом за запошљавање организујемо обуке за одређена занимања, попут кувара, фризера, столара, зидара… Обуке финансира Министарство просвете и оне су бесплатне. Осим сертификата који стичу, ђацима су обезбеђени путни трошкови. Просечно годишње имамо укупно око осам одељења, а близу 70 одсто полазника заврши трећи циклус и стекне диплому – наводи директорка Кујунџић и додаје да је највише полазника из ромске популације, али и да школу уписују и други, који су из неког разлога прекинули редовно школовање. И то не само из Чачка, већ из многих других градова, будући да у Србији има свега 13 оваквих школа. Међу полазницима биле су и Албанке које су се удале у Србији.

Настава је прилагођена ђацима, који су различитих година, занимања, од оних млађих којима је још „свеже“ оно што су научили у редовним школама, до много старијих који, пошто имају и више обавеза у породици и на послу, чешће изостају са часова, што је, уз мотивацију, и најтежи задатак предавача.
– Код нас су „осетљиве“ групе људи, било да су „проблематични“ или ђаци који тешко функционишу у разреду са много ученика. У нашој школи су мала одељења, максимално по 15 ученика, тако да сви седе у првим клупама. Овде су сви исти, нико се не стиди кад нешто не зна, јер нам је циљ да нађемо оно што знају, што утиче и на самоупоуздање. Оцењује се не само знање, већ и труд који неко показује. Последњих година највише се ради на мотивацији својих ђака. У школи предаје 12 наставника, укључујући андрагошког асистента, који посећује породице полазника – напомиње Снежана Кујунџић.
Основна школа за образовање одраслих Чачак не ради само на описмењавању одраслих, већ и просвећивању у најширем смислу те речи. Током године запослени организују заједничке хуманитарне акције како би помогли својим ђацима, али и њиховим породицама. И овде се склапају пријатељства за цео живот. Зато нису ретки они који после много година поново дођу и захвале наставницима што су им помогли да стану на своје ноге. Доведу често и своје потомке.
Весна Тртовић
Фото: Из приватне архиве саговорнице
ПРОГРАМ МОБИЛНОСТИ


У оквиру Фондације „Темпус“ више пута школа је аплицирала са разним пројектима. Прошле године за први програм мобилности у Фиренци обуку и радионице прошло је седам запослених. Програм се односи на „К4“ компетенције: комуникативност, сарадњу, креативност и критичко мишљење. Пратили су како њихови наставници мотивишу своје полазнике. Други пројекат је био у Словенији. Били су у школи „Људска универза“ у Цељу. Структура полазника је као и у чачанској школи, имају исте проблеме, првенствено како мотивисати своје ученике… Настојаће да и у новој школској години наставе сарадњу са Фондацијом „Темпус“, у оквиру програма „Еразмус плус“.
ПЛАНОВИ
Заинтересовани могу уписати школу током целе године. Директорка Снежана Кујунџић каже да планирају ширење, да програм верификују, посебно у местима у којима многи одустају од редовне основне школе.