МОДЕРНИЗАМ У ДЕЛИМА ГАЛЕРИЈЕ МАТИЦЕ СРПСКЕ У УМЕТНИЧКОЈ ГАЛЕРИЈИ „НАДЕЖДА ПЕТРОВИЋ“ – ПРЕДПРОГРАМ ПРОЈЕКТА ПРЕСТОНИЦЕ КУЛТУРЕ (7)
Изложба „Колекција као огледало: Модернизам у делима из Галерије Матице српске”, свечано је отворена 2. фебруара, у Уметничкој галерији „Надежда Петровић“, као уводни програм пројекта „Чачанска родна”, Чачак – Национална престоница културе 2023. године, који ће бити отворен почетком пролећа. Отвараљу изложбе, уз бројну чачанску публику, присуствовали су Миодраг Ивановић, државни секретар за културу, др Тијана Палковљевић Бугарски, управница Галерије Матице српске и ауторка изложбе, градоначелник Чачка Милун Тодоровић и директор Уметничке галерије „Надежда Петровић“ Бранко Ћаловић који се осврнуо на вишедецијску традицију чачанске Галерије у афирмисаљу савремене ликовне и визуелне уметности, првенствно кроз Меморијал Надежде Петровић.
– Овом изложбом Уметничка галерија „Надежда Петровић“ улази у обележаваље 150. година од рођеља велике уметнице и патриоте, родоначелнице српске модерне, уметнице која је преокренула ток српског сликарства почетком прошлог века. Јубилеј ће бити обележен под покровитељством UNESCO-а. Ова изложба је важна и због сарадље наших установа, наше Галерије и Галерије Матице српске, која је матична установа за све галерије са збиркама, па и наше – истакао је Ћаловић и позвао публику да погледа ову ексклузивну изложбу, реализовану под покровитељством Града Чачка и Министарства културе.
Реч је о једној од најпосећенијих изложби Галерије Матице српске коју је до сада видело више од 60.000 људи у Новом Саду, Београду, Љубљани и Баља Луци, а пред чачанском публиком биће постављена до 22. марта. Изложено је 80 одабраних дела националне уметности, слика и скулптура од 38 аутора, која на репрезентативан начин представљају развој српске ликовне сцене, љене узоре и домете, од последљих деценија 19. до средине 20. века, почев од идеја реализма, импресионизма, романтизма, све до актуелних ликовних израза, доносећи као теме пејзаже, актове, портрете, ентеријере…
Изложена су дела с почетка саме Модерне која потписују Ђорђе Крстић, Паја Јовановић и Урош Предић, следи стваралаштво прве генерације српских модерних сликара, међу којима водеће место заузима наша Надежда Петровић, а ту су и Стеван Алексић, Милан Миловановић, а потом и главни протагонисти међуратне уметости: Петар Добровић, Сава Шумановић, Богдан Шупут…
У поставци су и дела Ђорђа Јовановића, Петра Лубарде, Зоре Петровић, Ивана Радовића, Риста Стијовића, Марка Челебоновића, Ђорђа Андрејевића Куна, Данице Јовановић, Ивана Табаковића и других. Њихова дела су обележила време у коме су настала и била су љегово огледало.
Међу репрезентативним сликама су и уља на платну: „Свети арханђел Михаило“ Ђорђа Крстића из 1891; „Раљени Црногорац“, 1882. и „Проглашеље Душановог законика“, око 1930. Паје Јовановића; „Девојка на студенцу“ 1917. Уроша Предића; „Женски акт са огледалом“, 1923, Саве Шумановића као илустративна слика изложбе и каталога и многа друга..
О томе да се и људи из Новог Сада, али и слике у нашем граду и Галерији осећају као да су код куће говорила је др Тијана Палковљевић Бугарски, управница Галерије Матице српске и ауторка изложбе, која се обратила речима:
– Ни хладније вечери, ни топлијег дочека! Свака колекција је огледало установе, али и огледало националне културе… Изложба је настала из колекције Галерије Матице српске кроз одабир различитих аутора, широког временског оквира, од 1880. до 1950. са жељом да покажемо слику развоја модернистичких идеја, тако да је ова изложба утемељена у историјском сликарству. Она јесте једно огледало у коме се огледају српска ликовна уметност, али и развој Галерије Матице српске и установе у целини, као једне од најугледнијих и, свакако, најстаријих установа културе у земљи… Идеја је била показати и наш однос данас према уметности и уметницима – рекла је Тијана Палковљевић Бугарски, истичући да обе галерије, новосадска и чачанска, кроз уметност великана прошлости негују везу између прошлости и савременог тренутка, традиционалну уметност и савремено стваралаштво, а повезују их и високи музеолошки стандарди, приступ којим се ради са публиком и начин на који се односе према баштини и пропагирају савремено стваралашто.
Градоначелник Чачка Милун Тодоровић је отварајући изложбу подсетио на више великих јубилеја који ће бити обележени у оквиру сва четири сегмента пројекта националне престонице културе „Чачанска родна“ и навео да је ово тек почетак, јер нас очекује више од 60 маљих и већих програма и манифестација, међу љима и ексклузивних, са жељом да наш град и културне садржаје ове године посети што више наших суграђана и туриста.
Зорица Лешовић Станојевић
РАДНО ВРЕМЕ ЗА ПОСЕТИОЦЕ
Радно време Уметничке галерије за посетиоце: уторак-петак од 10,00 до 20,00 часова, суботом и недељом од 11,00 до 19,00 часова, понедељком затворено.