Kultura

SLOBODA I AUTENTIČNOST

SEKSTET JASNE JOVIĆEVIĆ NASTUPIĆE 30. JULA NA FESTIVALU “KARUSEL”

Sutra (ponedeljak, 30. jul), u dvorištu Umetničke galerije “Nadežda Petrović”, u okviru jubilarnog 10. Festivala ambijentalne i etno muzike “Karusel” biće promovisan novi album “Flow Vertical” poznate srpske džez saksofonistkinje i kompozitorke Jasne Jovićević iz Subotice.

BEOGRAD, 8.februar 2016.  Jasna Jovicevic jazz muzicar. Profesorka saksofona i teorije jazz-a u muzickoj skoli u Subotici. Foto Dalibor Danilović

 

Muzičku akademiju završila je u Budimpešti, magistrirala je u Torontu, a sada je doktorant na Fakultetu za medije i komunikacije, na doktorskim transdisciplinarnim studijama savremene umetnosti i medija. Njen kreativni proces komponovanja i izvođenja poznat je širom Evrope, SAD-a i Kanade. Sarađuje sa najvećim domaćim i međunarodnim umetnicima, a do sada je snimila nekolio džez albuma, među kojima su i solo albumi “Invented Reality” i “The Sound of Birds”. Svoju muziku i umetnost povezuje sa jogom, prirodom, ekologijom.

Čačanska publika, ljubitelji džeza i avangardne muzike uživaće u izvođenju seksteta Jasne Jovićević (kompozicija, saksofon, bas klarinet, spacedrum, vokal), koga osim nje, čine i: Gabriela Koso (fagot), Filip Krumes (violina), Rastko Popović (viola), Dejan Božić (violončelo) i Uroš Šećerov (perkusije).

MUZIČKE FORME, SA PUNO IMPROVIZACIJE

 Nedavno ste promovisali novi album “Flow Vertical”. Kako biste predstavili Vaš novi materijal koji je konceptualna programska savremena muzika?

– Novi album je drugačiji od dosadašnjeg stvaralaštva koje sam predstavljla publici. Ovaj materijal je teško svrstati u bilo koji određeni muzički žanr, zbog svoje specifičnosti, eklektičnosti u stilu i konceptualnog okvira. Naime, sedam kompozicija koje smo snimili, programski su poređane po redosledu psihičkih centara u telu, čakri, te odgovaraju na njihove frekvencije i energetske karakteristike. Tokom stvaranja programa, uzeti su mnogi muzički i jogički parametri u obzir, a priprema je trajala duže od dosadašnjih stvaralačkih procesa. Uz saradnju kvantnih doktora i jogičke prakse, uz specifičnu instrumentaciju i stilski karakteristične muzičke forme, sa puno improvizacije, ali i pisanih kamernih deonica, muzika je dobila svoj autentični oblik.

Ovim albumom, kako kažete, istražujete uticaj muzike na naše telo? Nedavno ste izjavili da je “Flow Vertical” koncept svesne improvizacije koji ima lekovitu moć i za izvođača i za publiku…

– Ja se nadam da ima lekovitu moć i na druge, koliko ima i na nas. To je početna ideja i inspiracija, vodilja kroz ovo muzičko istraživanje. Svesna improvizacija je polje kojim se sve više improvizatora bavi, a zahteva svesnu pažnju na telo, zvuk, misli i sadašnji trenutak. Poznato je da se sve i svi sastojimo od vibracije, a zvučne frekvencije utičnu na naše telo i um na vrlo određen način. Muzika na frekvencijskom nivou ima  dubok uticaj, bili mi toga svesni ili ne.

Vi ste najpoznatija srpska džez saksofonistkinja, ali svirate i još nekoliko instrumenata. Koji Vas još instrumenti posebno inspirišu?

– Ne bih se tako prozvala, naročito u ovako malom regionu sa nekolicinom žena u džezu. Ja sam po školovanju saksofonistkinja i kompozitorka, ali sviram i bas klarinet i spacedrum (hang drum). Svaki instrument služi ispoljavanju određenog kreativnog sadržaja, i sve češće su moji nastupi, kombinacija i mešanje svih instrumenata zajedno. Naravno, još uvek sam najveštija na saksofonima, sviram ih i volim najduže.

U jednom od intervjua ste izjavili da se Vaša muzika radikalno promenila od kada ste rodili ćerku Iskru. Na šta ste konkretno mislili?

– Svaka žena koja postane majka, dobije kvalitet hrabrosti i smelosti drugačiji od pre. Ta dva perioda života žene se ne mogu porediti, niti je jedan bolji od drugog. Kakvoća kreativnosti, percepcija stvaranja i moć konstrukcije se drugačije fokusira i dobija novo značenje.

Nastupali ste i sa Vasilom Hadzimanovim. Koliko Vam je ta saradnja bila važna u početku, dok još niste bili dovoljno afirmisani?

– Mene domaća publika poznaje od kada sam se vratila u Srbiju i počela da sviram sa Vasilom, ali sam pre toga živela u Budimpešti, Njujorku  i Torontu, gde sam takođe stvarala. Kroz saradnju sa Vasilom sam se isprobala u nekom novom žanru i upoznala celu domaću scenu, što je bilo značajno u tom trenutku, kada sam se vratila u Srbiju, nakon skoro 20 godina života u inostranstvu.

Kako ocenjujete srpsku džez scenu? Da li ima dovoljno prostora za avangardne i alternativne muzičke žanrove na našem muzičkom nebu?

– Nema. Nema dovoljno prostora ni za mainstream jazz scenu, a što se tiče kreativne i nove muzike, avangarde i free jazz scene, situacija je kritična, razočaravajuća i siromašna, bez širine i otvorenosti na nove uticaje.

Koju Vi muziku privatno slušate u trenucima odmora?

– Slušam raznovrsnu muziku, različitih stilova i žanrova. Od savremene, klasične, preko pop i soul, do naravno, free i kreativne muzike.

Vaše Udruženje “Artrust” realizuje različite edukativne i kulturno-umetničke projekte, počev od muzičkih radionica za decu “Mjuzklaža”, preko albuma “Zvuk ptica” (da biste zaštitili grlice od lova), do projekata “Oslobodi se i sviraj” i afirmacije ženskog džez stvaralaštva u regionu “New Spark Jazz Orchestra”. Da li je možda u toku, ili da li planirate neki novi projekat?

– Kreativna edukacija za decu je uvek ongoing. Ovog leta sam radila u letnjem kampu za decu od pet do deset godina u Subotici, razvijajući muzičke i kreativne sposobnosti kod dece kroz ekologiju i igru. Osim toga, u toku je priprema nastavka projekta za žene u džezu, gde se nadamo podršci i razumevanju važnosti ove teme.

TOLERANCIJA PREMA RAZLIČITOSTI NEOPHODNA ZA OTVORENO I KREATIVNO STVARALAŠTVO

Školovali ste se u inostranstvu i to širom sveta. Čak i govorite nekoliko jezika, engleski, mađarski, portugalski, španski…  Šta je najviše uticalo na formiranje Vaše neobične kreativne muzičke ličnosti?

– Kulturološka raznolikost, bogatstvo percepcije kulture i umetnosti i tolerancija prema različitosti su bili neophodni za otvorenost i kreativnost u mom stvaralaštvu.

Imate dugogodišnje iskustvo u pedagogiji, u nastavi na univerzitetskom nivou, ali uglavnom ste zainteresovani za neformalno obrazovanje. Šta je ono osnovno što želite da prenesete Vašim učenicima?

– Sloboda i autentičnost.

Možete se pohvaliti i brojnim nagradama. Koliko su one važne kao podstrek stvaralaštvu, a posebno mladim umetnicima?

– Takmičila sam se kada sam bila na početku karijere, jako davno, u nekoj potrebi da se afirmišem i predstavim publici. Ne verujem da se umetnost može porediti i procenjivati njena vrednoća i kateogrija uspešnosti. Ali nekada je takmičenje dobar momenat za mlade umetnike da se pokažu i dobiju prilike za predstavljanje svog rada.

Jogom se bavite od 2005. godine, a specijalizovali ste se za “Nada jogu”, odnosno za jogu zvuka. Koji su njeni benefiti uopšteno i kako ona utiče na Vaš muzički rad?

– Muzika i joga su za mene paralelne, a nekada iste putanje koje mi određuju pravac na svakodnevnom nivou. Više ih ne delim, niti praktikujem odvojeno. Kombinacija muzike i joge su životni stil, te me u mnogome oblikuju i ispunjavaju. Benefiti i muzike i joge su beskrajni, a oseća ih svako ko dođe u kontakt sa njima.

ČAČANSKA PUBLIKA JE ODLIČNA, SPREMNA ZA NOVU I ORIGINALNU MUZIKU

Koliko su za publiku i gradove važni festivali poput “Karusela” u Čačku?

– “Karusel” bi bio važan i značajan da je u bilo kojem gradu u Srbiiji, a naročito je važno što se dešava u Čačku. Nekada imamo osećaj, da su sva umetnička i kulurna dešavanja centralizovana u Beogradu i okolini. Dobro je decentralizovati dešavanja i pružiti publici manjih sredina iste benefite raznovrsnosti programa. “Karusel” je jedan od retkih festivala koji se bavi marginalizovanim žanrovima autorske muzike, a značajan za razvoj novog umetničkog izraza kod nas.

S obzirom na to da ste već učestvovali na našem Festivalu ambijentalne i etno muzike (a ponovo ćete nastupiti 30. jula), kakvi su Vaši utisci?

– Mi se ovog puta vraćamo u većoj formaciji i radujemo se predstojećem nastupu. Čačanska publika je odlična, spremna za novu i originalnu muziku, a to je uvek dobar osećaj nama izvođačima.

Šta će čačanska publika moći da čuje na Vašem koncertu na “Karuselu”?

– Naš koncert će biti promocija albuma “Flonj Vertical”, koji je nedavno izašao u Engleskoj, kod FMR Records izdavača, a dolazimo u formaciji seksteta.

Nela Radičević

Оставите одговор