Obrazovanje Privreda

ПРИЈАВЕ ПОДНЕЛО ВИШЕ ОД 400 ПОСЛОДАВАЦА

ПЕТИНА НОВИХ КОМПАНИЈА ЗА ДУАЛНО ОБРАЗОВАЊЕ У ШКОЛСКОЈ 2025/2026. ГОДИНИ

Према подацима Привредне коморе Србије, петина од укупног броја пријављених компанија за дуално образовање за школску 2025/2026. годину је нових, које до сада нису биле укључене. За наредну школску годину 400 послодаваца је поднело пријаве, односно више од 800 изјава о спремности за пријем 3.500 ученика који ће стицати знање по дуалном систему образовања, у реалним радним условима. Горана Танасковић, руководилац ОЈ Чачак РПК Моравичког и Рашког управног округа, нагласила је да је овај модел образовања привреда препознала као добро решење за недостатак радне снаге.

Горана Танасковић, руководилац ОЈ Чачак РПК Моравичког и Рашког управног округа

НАЈВЕЋА ПОТРЕБА ЗА КАДРОВИМА ИЗ ОБЛАСТИ МАШИНСТВА

Интересовање за дуални систем образовања из године у годину расте, што потврђују пријаве послодаваца за наредну школску годину. На нивоу Републике Србије за школску 2025/2026. годину више од 400 послодаваца поднело је пријаве за укључење у дуални модел образовања. Од укупног броја пријављених компанија, петина је нових предузећа, што говори о актуелности и потреби привреде за укључење у дуални систем образовања, како би обезбедила потребан кадар, каже за наш лист Горана Танасковић, руководилац ОЈ Чачак РПК Моравичког и Рашког управног округа. 

– За наредну школску годину поднето је више од 800 изјава о спремности за пријем ученика, што значи да 400 предузећа у просеку тражи по два различита профила. За школску 2025/2026. годину привреда је изразила потребу за пријем више од 3.500 ученика. Као и претходних година, највећа је потреба за кадровима из области машинства, електротехнике, трговине, туризма и угоститељства. Од укупног броја ученика, 35 одсто захтева је за образовне профиле из области машинства и обраде метала, а најтраженији су бравар-заваривач, оператер машинске обраде резањем, машински техничар за компјутерско конструисање и механичар моторних возила – наводи Танасковић, наглашавајући да је Привредна комора веома задовољна интересовањем привреде за овај вид допуне образовања.

Наша саговорница подсећа да дуални систем образовања обезбеђује ефикаснији одговор система образовања на потребе привреде и тржишта рада:

– Овај модел реализације наставе подразумева директно укључивање послодаваца у организовање учења кроз рад у реалном окружењу. Привреда инвестирањем у образовање улаже у своје будуће запослене и на дужи рок решава проблем у погледу кадрова.

ВЕЛИКО ИНТЕРЕСОВАЊЕ И УЧЕНИКА И КОМПАНИЈА

На територији Чачка, Горњег Милановца и Лучана, такође, влада велико интересовање послодаваца за дуални систем образовања за наредну школску годину.   

– Ове године у Чачку у дуалном систему образовања учествују две средње школе, Машинско-саобраћајна и Економска. У Машинско-саобраћајној школи су поднете пријаве послодаваца за пет профила, а у Економској за профил трговац. Дакле, у Чачку је 12 компанија поднело изјаве о спремности за пријем 24 ученика у дуални систем образовања за наредну школску годину. За овај модел образовања и у Горњем Милановцу је било велико интересовање, како ученика, тако и послодаваца. Осам компанија је поднело изјаве о спремности за укључење у дуални систем образовања за девет профила, односно за 47 ученика. У овај модел образовања у Милановцу су укључене две школе, Техничка и Економско-трговачка школа. Средња школа у Гучи, поред бравара-заваривача, ове године је укључила и профил оператер машинске обраде резањем, где су четири компаније поднеле захтев за пријем 23 ученика. У школској 2025/26. години укупно је 24 компанија поднело захтеве за 12 профила, односно за 94 ученика из пет средњих школа. Али, преко 20 компаније већ има више од 120 ученика друге, треће или четврте године у овом моделу образовања. Дакле, имаћемо више од 200 ученика и око 50 компанија на подручју Чачка, Горњег Милановца и Лучана у систему дуалног образовања – нагласила је Танасковић.

Мирко Лазовић, директор Машинско-саобраћајне школе

БЕНЕФИТИ И ЗА ЂАКЕ И ЗА ПРИВРЕДНИКЕ

О дуалном образовању у Машинско-саобраћајној школи, коју похађа  920 ученика распоређених у 37 одељења, за наш недељник говорио је директор Мирко Лазовић. У пет подручја рада са 14 веома тражених образовних профила, пратећи захтеве привреде, школа последњих година уписује ученике већ у првом уписном року.  

– Ученици својим радом и залагањем, под будним оком професора, из године у годину постижу све боље и боље резултате, како у учењу и понашању, тако и на такмичењима. Оно што школа данас презентује је дуално образовање које смо препознали као начин подизања квалитета практичне наставе на виши ниво и, заједно са нашим социјалним партнерима из привреде и Града, покренули међу првима систем дуалног образовања, још 2017. године, у области текстилства. Интересовање за дуално образовање све више расте, па смо у нашој школи 2024. године изградили објекат прилагођен потребама текстилне струке. Такође, од 2021. године дуално образовање је заживело и у профилима машинске струке, што нас је посебно обрадовало – каже директор Лазовић.

Машинско-саобраћајна школа ће са четири фирме, у наредне три године, реализовати пројекат Регионалног Челенџ Фонда (око 600.000 евра), у оквиру кога ће адаптирати и опремити два кабинета за реализацију практичне наставе за техничаре за компјутерско управљање (CNC) машина и оператере машинске обраде резањем. 

– Од 14 образовних профила, у седам је заступљено дуално образовање, односно обухваћено је 125 ученика. Од њих је 44 ученика првог разреда, који су уписали дефицитарна занимања по дуалном моделу образовања, па су обухваћена подршком Канцеларије за дуално образовање. Они сваког месеца, односно девет месеци примају стипендију у износу од 5.000 динара. Наша школа ће све више развијати овај модел образовања, јер бенефите од оваквог начина учења уз рад имају и ђаци и привредници – наглашава Лазовић. 

У школској 2025/2026. години привредници су изразили потребе за ученике образовних профила: бравар-заваривач (два ученика); механичар моторних возила (четири); оператер машинске обраде (седам) и техничар моделар одеће (осам). Прва три профила су трећег степена, а четврти је четвртог степена.

– Поред наведених, у овој години уписујемо и профиле: машински техничар за компјутерско конструисање, техничар за компјутерско управљање (CNC) машина, техничар мехатронике, техничар друмског саобраћаја, техничар дизајна графике, техничар дизајна ентеријера и индустријских производа и возач моторних возила. Уз велику помоћ Града, привредника и пријатеља школе, реализацијом пројеката успевамо да опремимо радионицу са савременим машинама, где ученици по класичном систему образовања стичу практична знања. Мало је школа које поседују овако опремљену радионицу и које имају изузетно стручне и посвећене наставнике – поносно каже директор Мирко Лазовић.

Н. Р.

Фото: Архива саговорника

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.