Društvo

ВАЗДУХОПЛОВСТВО КРОЗ СВЕТ МАКЕТА

У НАРОДНОМ МУЗЕЈУ ОТВОРЕНА ИЗЛОЖБА „ИСТОРИЈА И РАЗВОЈ ВАЗДУХОПЛОВСТВА У ДРУГОМ СВЕТСКОМ РАТУ“

На недавно отвореној изложби, под називом „Историја и развој ваздухопловства у Другом светском рату“, у Народном музеју, представљене су пажљиво израђене макете авиона и летелица које су обележиле најдраматичнији период у историји ваздухопловства – од легендарног Spitfire-а, Messerschmitt-а, преко В-17, до првих млазних авиона као што је Ме 262. Уз сваку макету, посетиоци могу да се упознају са историјским подацима, техничким карактеристикама и занимљивим причама из рата које су пратиле ове летелице. Аутори макета су награђивани моделари, а изложба је едукативног и уметничког карактера, погодна за све узрасте, рекао је, поред осталог, професор Милан Косић, један од најстаријих макетара у Србији, на отварању изложбе.   

Делфина Рајић и Милан Косић

ДРУГИ СВЕТСКИ РАТ, СУКОБ ИДЕОЛОГИЈА

Када се сагледа целокупна историја човечанства, његових ратова и разарања, броја жртава и искључивости борбе на све или ништа, победник у овој неславној трци несумњиво је Други светски рат. Корен рата може се тражити у Версајском систему успостављеном на крају Првог светског рата. Директиније, у неугашеној жељи Немачке да се свет изнова преустроји, рекла је директорка Народног музеја у Чачку Делфина Рајић и нагласила:  

– Овоме је, међутим, додата једна нова, најважнија компонента – идеологија. Док је Велики рат био сукоб интереса, Други светски рат је био сукоб идеологија – нацистичке/фашистичке, комунистичке и демократске. Жеља Националсоцијалистичке немачке радничке партије да се елиминишу сви расно неподобни народи, а пре свега Јевреји, Словени, Роми…, овом рату је дало епитет епохалног страдања, суровости и мучеништва. Две трећине европских Јевреја је убијено током Холокауста, док се страдање Словена, пре свега Руса, Пољака и Срба, мери милионима. Поменути народи нису осетили само демографске последице свог страдања, већ и оне емотивне, изражене у снажној колективној трауми, које су дубоко утицале и на сам идентитет истих.

НАЈВЕЋИ ВАЗДУШНИ ПОХОД – БИТКА ЗА БРИТАНИЈУ 1940. ГОДИНЕ

Индустријализација је од својих почетака у оружју имала једно од својих важних исходишта. Други светски рат био је сјајан полигон за њену пуну имплементацију. Мноштво новог наоружања створеног, како пре самог рата, тако и током њега, представља често и кључне елементе и у данашњем устројству војски света.  

– Тенкови и авијација постају основне ставке којима се мери јачина неке армије на копну, док су на мору то постали носачи авиона. На велику сцену ступиле су подморнице, ракетни носачи авиона, прве ракете дугог домета, први авион на млазни погон и, на крају, као коначан победник – атомска бомба. У Другом светском рату човек је сведочио највећем ваздушном походу – битка за Британију 1940. године, највећој офанзиви – операција Барбароса 1941, највећим копненим биткама – Стаљинградска битка 1942/43. и Курска битка 1943, највећој поморској бици – битка у заливу Лејте 1944, највећем десанту – операција Оверлорд, тј. искрцавање на Нормандију 1944. године. На крају, и најдеструктивнијем чину рата у историји човечанства – нуклеарним нападима на Хирошиму и Нагасаки, августа 1945. године, којима је отворена нова ера страха од тоталног уништења – подсетила је Делфина Рајић.

ЛУФТВАФЕ И КРАЉЕВСКО РАТНО ВАЗДУХОПЛОВСТВО (РАФ)

Када се помену Луфтвафе и РАФ, сваком, и најмање упућеном у историју савременог доба, пред очима ће бити слике Другог светског рата, односно великих ваздушних битака ловаца са пропелерима, који су своју популарност у данашњости стекли кроз екранизацију у холивудским филмовима и видео игрицама. Луфтвафе је била ваздушна војска Трећег рајха, која је, као најмодернија и најјача у Европи, имала важну улогу у „блицкриг“ (муњевитом) ратовању и великим војним успесима у првим годинама рата.  

– Током ваздушне битке за Британију 1940. године Луфтвафе је имао циљ да стекне ваздушну превласт над острвом, у чему га је, захваљујући добро организованој одбрани, радарској мрежи и херојству пилота, спречило Краљевско ратно ваздухопловство (РАФ), што је био први велики неуспех Хитлеровог рајха. Источни фронт, место где се ломила судбина рата, почео је, такође, надмоћним летом Луфтвафеа, чијим пилотима, совјетски пилоти нису имали чиме да се супротставе. Међутим, како на копну, тако и на небу, Совјети су временом модернизовали своју авијацију, надмашивши својим капацитетом Луфтвафе. Од спречавања Луфтвафеовог снабдевања опкољених трупа у Стаљинграду, до знамените Курске битке, совјетско ваздухопловство постаје равноправан, а 1944. године и доминантан противник – рекла је директорка Рајић.

Јапански напад на Перл Харбур, 7. децембра 1941. године, на ратну позорницу је избацио носаче авиона, који преузимају примат у морнарицама Сједињених Америчких Држава и Јапана, што је пратило целокупни рат на Пацифику, са кључном тачком у бици за Мидвеј 1942, када је сломљена офанзивна моћ јапанске морнарице.  

– Када су Савезници сломили моћ Луфтвафеа и јапанске авијације, на главну сцену ступили су стратешки бомбардери, пре свега, САД и Велике Британије, који су свакодневно разарали немачке индустријске центре, са кулминацијом током 1944. године. Коначан чин ваздушног ратовања одиграо се у августу 1945. године, када је амерички В-29 Суперфортрес извршио нуклеарне нападе на Хирошиму и Нагасаки, што је натерало Јапан на безусловну капитулацију и означио крај Другог светског рата. Авиони из Другог светског рата оставили су дубок траг, како на ток рата, тако и на колективну свест. Први међу њима је свакако Јункерс Ју 87 „Штука“, који је постао симбол немачке ваздушне моћи у почетним фазама рата. Уз њега се, такође, издвајају немачки Месершмит Бф 109 и млазни Ме 262, британски Спитфајер, амерички П-51 Мустанг и тешки бомбардери Б-17 Флајинг Фортрес и Б-92 Суперфортрес, као и јапански Зеро – навела је Делфина Рајић.

На простору Југославије ваздушни рат је започео немачким бомбардовањем Београда 6. априла 1941. године, у коме се Луфтвафеу супротставило Југословенско ратно ваздухопловство, најпре са својим елитним 6. ловачким пуком, у неравноправној борби – 37 југословенских на 468 немачка авиона. И поред херојске борбе наших пилота, пораз је био неминован. Од 1943. године бележи се пораст активности савезничке авијације, са епицентром током спасавања савезничких пилота 1944. од стране Југословенске војске у Отаџбини и Народноослободилачке војске Југославије, нагласила је Делфина Рајић, отварајући изложбу.

Нела Радичевић

НАШИ ПИЛОТИ И АВИОНИ, ВРЛО УСПЕШНИ

О изложби макета под називом „Историја и развој ваздухопловства у Другом светском рату“ говорио је и професор Милан Косић, један од најстаријих макетара у Србији.  

– Овде ћете видети макете различитих величина, јер се праве у три величине, најчешће у размери 1:72, то су макете авиона умањене 72 пута, али и у размери 1:48 и 1:32. Други светски рат је почео 1. септембра 1939. године, а завршен је 2. септембра 1945. Нажалост, као и увек, у рату долази до највећег напретка технике и технологије. Од авиона који су остали из Првог светског рата и који су коришћени као двокрилци, почела је производња једнокрилних авиона, са једним и са више мотора и са много већом снагом мотора. Паралелно су се развијали авионски мотори и авијација… Наше ваздухопловство је почетком рата, 1941. године, било међу седам – осам највећих, најјачих у Европи. Наши пилоти и наши авиони су се показали као врло успешни и у том рату – нагласио је професор Милан Косић.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.